Książka zawiera opis wzorów człowieka korzystnego. Podstawą ich wyodrębnienia jest rodzaj pozytywnego udziału człowieka w wytwarzaniu konkretnych warunków określających przebieg życia innych ludzi. Rejestr tych wzorów umocniony jest analizą różnic między nimi, a także relacji ich do postulatu usamodzielniania się człowieka w procesie socjalizacji. Samodzielność to najmocniej pożądana cecha człowieka dorosłego. W książce opisanych jest sześć wzorów człowieka dobrego, relacje pomiędzy nimi i relacje do postulatu usamodzielniania się jednostki w procesie socjalizacji. Książka może być przydatna studentom studiów humanistycznych, nad wyraz kierunkom nauczycielskim, nauczycielom, pracownikom instytucji pomocy społecznej, pedagogom szkolnym i dziennikarzom, którzy zajmują się problemami społecznymi.
Tytuł Człowiek prawidłowy Autor Edward Hajduk Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-756-4 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 ilość stron 65 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI
Źródła zainteresowania problemem
Kryteria moralnego wartościowania
Czynności zdefiniowania wzoru prawidłowego człowieka
A.Interweniowanie. Motywy i skutki.
B.Wyręczanie. Motywy czy skutki?
C.Pomaganie przez utrudnianie. Skutek czy czynność?
D.Tworzenie wartości. Użyteczność efektów przed motywami.
E.Redukcja aspiracji. Motywy i skutki.
F.Dzielenie się dobrami
G.Wzory dobrego człowieka w kształceniu nauczycieli
H.Społeczne wartości przymusu
Źródła zainteresowania problemem
Kryteria moralnego wartościowania
Czynności zdefiniowania wzoru prawidłowego człowieka
A.Interweniowanie. Motywy i skutki.
B.Wyręczanie. Motywy czy skutki?
C.Pomaganie przez utrudnianie. Skutek czy czynność?
D.Tworzenie wartości. Użyteczność efektów przed motywami.
E.Redukcja aspiracji. Motywy i skutki.
F.Dzielenie się dobrami
G.Wzory dobrego człowieka w kształceniu nauczycieli
H.Społeczne wartości przymusu