Monografia stanowi podsumowanie wieloletnich prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych, a także zajęć dydaktycznych prowadzonych przez autorów w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej w zakresie elektroenergetyki miejskiego transportu elektrycznego.
Należy tu także wspomnieć prekursorów w tej dziedzinie w Polsce, pracowników Politechniki Warszawskiej prof. Romana i Jana Podoskich, prof. Zygmunta Figurzyńskiego, prof. Jana Kacprzaka i doc. Leszka Mierzejewskiego.
Prace innych autorów – którzy posiadają zasadniczy wpływ na stan wiedzy na ten temat można znaleźć w bibliografii przytaczanej na końcu każdego z rozdziałów. W monografii omówiono charakterystyczne rozwiązania użytkowane w miejskiej trakcji elektrycznej najczęściej wśród najistotniej rozpowszechnionych systemów tramwajowych, trolejbusów i metra.
W rozdziale 1 scharakteryzowano te systemy, a także zestawiono, pozyskane dzięki uprzejmości Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej i innych przedsiębiorstw trakcji miejskiej, informacje statystyczne dotyczące parametrów technicznych (w szczególności dotyczące eksploatowanego taboru, przewozów i zużycia energii) cechujących miejską trakcję elektryczną w Polsce, a w rozdziale 2 informacje dotyczące infrastruktury układów zasilania.
Posłużyły one do przeprowadzenia analiz i charakterystyk porównawczych komponentów obwodów i wyposażenia układów zasilania w odniesieniu do obciążeń energetyczno-ruchowych. Od rozdziału 2 wprowadzony został opis użytkowanych rozwiązań i przedstawiono zestawienie parametrów i części obwodów i urządzeń eksploatowanych w obwodach i obiektach układów elektroenergetyki trakcyjnej.
Zależności teoretyczne ilustrowane są schematami, formułami matematycznymi ale także fotografiami z funkcjonujących systemów. Rozdział 3 poświęcony jest sieci trakcyjnej zasilającej, a rozdział 4 sieci powrotnej (szynowej).
W rozdziale 5 przedstawiono i usystematyzowano metody analityczne użytkowane przez lata w obliczeniach projektowych układów zasilania trakcji miejskiej, eksponując ich specyfikę i uwarunkowania od rodzaju wykorzystywanego taboru, w szczególności konwencjonalnego bez możliwości hamowania odzyskowego.
Zestawiono kryteria projektowe, a także przedstawiono przykładowe algorytmy ich wykorzystywania. W rozdziale 6 znalazło się kilka przykładów projektowych wykorzystania podanych we wcześniejszym rozdziale 5 metod analitycznych.
Rozdział 7 obejmuje omówienie współcześnie użytkowanych metod symulacyjnych obliczania obciążeń sprzętów i obwodów układów zasilania trakcji miejskiej. W rozdziale 8 przestawiono uwarunkowania i wpływ wprowadzenia taboru z hamowaniem odzyskowym na funkcjonowanie układów zasilania trakcji miejskiej oraz wynikające z tego świeże zjawiska i wymagania, uwydatniając znaczenie produktywnego zastosowania energii rekuperacji.
W rozdziale 9 podany został przykładowy proces obliczeń i komplet wyników z przeprowadzonych analiz warunków funkcjonowania układu zasilania z taborem wyposażonym w hamowanie odzyskowe. Zestawiono także wytyczne do modernizacji istniejących układów zasilania pod kątem powiększenia ich efektywności i niezawodności.
Na końcu zestawiono słowniczek polsko-angielski terminów z zakresu tematyki monografii.