Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci wzrost znaczenia projektów w organizacji i gospodarce stał się faktem. Zjawisko to, w pewnym uproszczeniu polegające na przejściu od powtarzalnych do nierutynowych procesów, doprowadziło do pokaźnych zmian w sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw oraz do wyodrębnienia dziedziny wiedzy, jaką jest zarządzanie projektami.
Rośnie ilość interakcji projektów z otoczeniem i z różnymi podmiotami występującymi w nim. Projekt zatem nierozerwalnie związany jest z zachowaniami interesariuszy. Koncepcja interesariuszy zdobywa coraz pokaźniejszą popularność wśród specjalistów zarządzania ze względu na jej pragmatyczny, bliski poręcznym problemom i rozwiązaniom, charakter.
Koncepcja ta traktuje bowiem zarządzanie jako wypadkową aspiracji, celów i działań przeróżnych grup interesów, co jest zgodne z obserwacjami i doświadczeniami użytecznymi. Szczególne znaczenie zjawisko to ma w zarządzaniu projektami.
Przedmiotem monografii jest zarządzanie interesariuszami projektu. Koncepcja zarządzania interesariuszami projektów jest koncepcją pragmatyczną, co oznacza, iż ma ona służyć nie tylko wyjaśnianiu problemów zarządzania ale także ich rozwiązywaniu.
pokaźnym elementem tej koncepcji jest cykl zarządzania interesariuszami. Obejmuje on przeważnie co najmniej trzy fazy: fazę analizy, fazę planowania i fazę wdrożenia; są one powiązane z poszczególnymi procesami zarządzania projektem.
Autor stworzył propozycję ośmioetapowego modelu procesu angażowania interesariuszy projektu, obejmującego: identyfikację interesariuszy, ich charakterystykę, ocenę znaczenia, analizę stanowisk, analizę potencjalnych koalicji, wybór strategii wobec interesariuszy, określenie i podjęcie działań angażujących, a także monitorowanie i cykl przeglądu interesariuszy.
Rozwiązanie ma charakter aplikacyjny, koncentrując się ponadto na etapach wdrożeniowych - określeniu i podjęciu działań angażujących wynikających z przyjętej wcześniej strategii oraz zapewnieniu monitorowania i procesu przeglądu, a zatem tworząc optymalne ramy dla ciągłego doskonalenia zarządzania interesariuszami.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.