Część I. Teoretyczne podstawy badań 15
Rozdział I. Wyjaśnienia terminologiczne 15
1. Współdziałanie pedagogiczne 15
2. Środowisko lokalne 25
Rozdział II. Kształcenie i wychowanie we współczesnej szkole 33
1. Tendencje w funkcjonowaniu współczesnej szkoły 33
2. Główne zakresy działalności szkoły 38
2.1. Działalność wychowawcza 38
2.2. Działalność dydaktyczna 42
2.3. Działalność opiekuńcza 43
2.4. Działalność profilaktyczna 45
3. Rola nauczyciela we współczesnej szkole 49
Rozdział III. Reformowana szkoła podstawowa 55
1. Założenia reformy systemu oświaty 55
2. Realia funkcjonowania reformowanej szkoły 60
Rozdział IV. Społeczne uwarunkowania funkcjonowania szkoły 65
1. Szkoła jako centralne ogniwo systemu oświaty 65
2. Rola szkoły w społeczeństwie 70
3. Społeczny kontekst funkcjonowania szkoły 74
Rozdział V. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym 81
1. Elementy środowiska lokalnego warunkujące pracę szkoły 81
2. Współdziałanie pedagogiczne szkoły ze środowiskiem lokalnym 87
2.1. Współdziałanie w zakresie wychowania 87
2.2. Współdziałanie w zakresie kształcenia 92
2.3. Współdziałanie w zakresie opieki 94
2.4. Współdziałanie w zakresie profilaktyki 96
Część II. Metodologiczne podstawy badań 101
Rozdział VI. Metodologia badań własnych 101
1. Problematyka badań 101
2. Zmienne i wskaźniki 102
3. Metody i narzędzia badawcze 104
4. Miejsce i czas badań 106
5. Charakterystyka badanych grup 109
6. Organizacja i przebieg badań 112
7. Charakterystyka skategoryzowanych tworzyw 112
Część III. Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym – analiza wyników badań 117
Rozdział VII. Stan współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 117
1. Waga przywiązywana do współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 117
2. Instytucje współdziałania pedagogicznego szkoły ze środowiskiem lokalnym 126
3. Dziedziny współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 130
Rozdział VIII. Proces realizacji współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 161
1. Szczegółowe cele współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 161
2. Treści współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 179
3. Metody i formy organizacyjne współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 188
Rozdział IX. Efekty współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 209
1. Ocena wyników współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 209
2. Wyniki współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 220
Rozdział X. Uwarunkowania efektów współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 239
1. Czynniki upraszczające i czynniki utrudniające współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 239
2. Możliwości efektywniejszego współdziałania pedagogicznego szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym 263
Rozdział XI. Uogólnienia i wnioski z badań 269
1. Uogólnienia wyników badań 269
2. Wnioski dla praktyki 274
Bibliografia 277
Aneksy 291
Streszczenie 331
Summary 333