Komentarz uwzględnia najnowsze zmiany w przepisach Karty Nauczyciela – w tym zmiany związane z reformą ustroju szkolnego – takie jak:
■ sposób rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielem gimnazjum i szkoły, w której prowadzone są klasy dotychczasowego gimnazjum,
■ przenoszenie nauczycieli,
■ skierowanie do uzupełnienia etatu,
■ doprecyzowanie zapisów związanych z czasem pracy nauczycieli.
Z tego względu warto polecić tę publikację osobom zainteresowanym stosunkami pracy nauczycieli.
Szczególną wartością książki są wzory zróżnicowanych dokumentów związanych ze stosowaniem przepisów Karty Nauczyciela. W książce zamieszczono m.in.:
■ wzór propozycji ograniczenia rozmiaru zajęć nauczycielowi gimnazjum,
■ wzór uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli,
■ wzór porozumienia zmieniającego umowę o pracę,
■ wzór umowy o pracę z nauczycielem stażystą.
W opracowaniu omówiono w dodatku wszelkie zagadnienia uregulowane w Karcie Nauczyciela, a mianowicie:
■ obowiązki nauczycieli,
■ kryteria kwalifikacyjne nauczycieli,
■ awans zawodowy nauczycieli,
■ nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielami,
■ warunki pracy i wynagrodzenie nauczycieli,
■ nagrody i odznaczenia,
■ uprawnienia socjalne i urlopy,
■ finansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
■ ochronę zdrowia nauczycieli,
■ odpowiedzialność dyscyplinarną,
■ uprawnienia emerytalne.
Praca oparta jest na bogatym dorobku orzecznictwa oraz interpretacjach Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dodatkowym atutem są przykłady praktycznych rozwiązań i wzory dokumentów. Autorka zwraca uwagę na zagadnienia, z którymi spotykają się praktycy stosujący przepisy ustawy, tj. Dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, dyrektorzy centrów usług wspólnych, organy prowadzące szkoły oraz nauczyciele. Publikacja stanowi kompleksową pomoc w wykorzystywaniu przepisów ustawy, opracowaną w czytelnej i przezroczystej formie, skoncentrowaną na praktycznym aspekcie przedstawionych zagadnień.
Książka jest adresowana typowo do osób zajmujących się na co dzień motywem oświatową, w tym zagadnieniami pragmatyki pracowniczej nauczycieli