Karta Nauczyciela. Komentarz zawiera ergonomiczne omówienie wszelkich przepisów ustawy, przy czym szczególną uwagę zwrócono na częste problemy i wątpliwości pojawiające przy używaniu tej regulacji. Książkę wzbogaca serwis elektroniczny z aktywnymi wzorami dokumentów.
Komentarz uwzględnia najnowsze zmiany w przepisach Karty Nauczyciela wprowadzone ustawą z 27 października 2017 r. O finansowaniu zadań oświatowych. Nowelizacja ta od 1 września 2018 r. Wprowadziła w Karcie Nauczyciela szereg zmian: • ocena pracy nauczyciela zastąpi ocenę dorobku zawodowego za okres stażu, • dyrektorzy szkół będą również mieli nowy obowiązek stworzenia regulaminu oceny pracy nauczycieli, • ulegną zmianie okresy i warunki odbywania stażu w ramach awansu zawodowego, • organy prowadzące utracą kompetencje do określania pensum specjalistów, a także zasad liczenia tzw.
pensum łączonego – kwestie te zostały ujednolicone i dzisiaj będą wynikały wprost z Karty Nauczyciela. W książce uwzględniono także regulacje zawarte w nowych aktach wykonawczych wydanych przez Ministra Edukacji Narodowej, a mianowicie: • w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu danych zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu innowacyjnania odwoławczego, • w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania poziomów awansu zawodowego przez nauczycieli.
Z tego względu warto polecić tę publikację osobom zainteresowanym stosunkami pracy nauczycieli. Praca oparta jest na bogatym dorobku orzecznictwa, a także interpretacjach Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jej dodatkowym atutem są przykłady praktycznych rozwiązań i wzory dokumentów.
Autorka zwraca uwagę na zagadnienia, z którymi spotykają się praktycy stosujący przepisy ustawy, tj. Dyrektorzy szkół i placówek oświatowych, dyrektorzy centrów usług wspólnych, organy prowadzące szkoły, a także nauczyciele.
Publikacja stanowi kompleksową pomoc w użytkowaniu przepisów ustawy, opracowaną w czytelnej i klarownej formie, skoncentrowaną na funkcjonalnym aspekcie przedstawionych zagadnień. Książka jest adresowana przede wszystkim do osób zajmujących się na co dzień tematyką oświatową, w tym zagadnieniami pragmatyki pracowniczej nauczycieli.
Agata Piszko – prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych IIA Polska, słuchacz seminarium doktoranckiego na Wydziale Prawa i Administracji Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Rzeszowie, posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie organizacji i zarządzania oświatą na szczeblu samorządowym, autorka wielu komentarzy i publikacji, wykładowca na szkoleniach i kursach dotyczących tematyki oświatowej.