"zestaw antykryzysowy wprowadza dużo widocznych zmian w zakresie wykorzystywania przepisów Prawa zamówień publicznych, a także realizowania zawartych już umów. Przedsiębiorcy posiadają jednak mnóstwo pytań związanych z realizacją zaciągniętych zobowiązań, ponieważ obecna sytuacja niezwykle wpłynęła na funkcjonowanie ich firm.
Zamawiający zaś zastanawiają się, na ile zestaw antykryzysowy zobowiązuje ich do uelastycznienia zawartych już umów, a także kiedy można odstąpić od naliczania lub dochodzenia kar umownych i odszkodowań za niewykonanie albo nienależyte wykonanie umowy.
W publikacji omówiono zmiany przepisów Prawa zamówień publicznych wynikające z tarczy antykryzysowej, a także przedstawiono odpowiedzi na pytania dotyczące zmian i realizacji umów o zamówienia publiczne. Wyjaśnione kwestie to m.in.: ● Czy można wydłużyć termin realizacji umowy? ● W jakim terminie wykonawca powinien poinformować zamawiającego o problemach z wykonaniem umowy? ● Czy zamawiający jest zobowiązany do przyjęcia propozycji wykonawcy odnośnie do zmian w umowie? ● Czy wystąpienie epidemii Covid-19 uzasadnia zaniechanie przez zamawiającego naliczania kar umownych? "