Głównym celem publikacji jest poznanie wartości przekazywanych poprzez współczesną polską prasę młodzieżową, a także telewizję publiczną i komercyjną, określenie tendencji zmian w mediach pod względem propagowanych poprzez nie stylów życia, a także relacji między światem przedstawionym a rzeczywistością społeczno-kulturową.
Dodatkowym celem jest zbadanie związków pomiędzy cechami poszczególnych kategorii czasopism, takimi jak: dostępność, wielkość nakładu, zrozumiałość tekstów, przekazywane wartości, poznanie funkcji, jakie pełni telewizja w wychowaniu dziecka w rodzinie, i ustalenie potencjalnych zagrożeń.
Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia pedagogicznego jest poznanie problemów dotyczących miejsca i roli telewizji w wychowaniu dziecka we współczesnej rodzinie polskiej. Dotychczas w Polsce przeprowadzono niedużo badań oddziaływania telewizji na dziecko w kontekście rodzinnych, domowych warunków jej odbioru.
Książka wypełnia lukę wiedzy na temat miejsca i roli mediów drukowanych, a także elektronicznych w życiu współczesnego człowieka. Publikacja może być pomocna w opracowaniu użytecznych wskazówek dotyczących edukacji medialnej oraz propozycji nowych problemów badawczych obejmujących recepcję czasopism i telewizji poprzez młodych odbiorców.