Książka stanowiąca uzupełnienie wystawy "Fashionable, dandys, elegant. Moda męska w XIX i na początku XX wieku w czasopismach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie", przygotowana przez mgr Liliannę Nalewajską, ze wstępem prof.
dr hab. Anny Sieradzkiej, jest pozycją oryginalną, a nawet nowatorską w polskiej bibliografii kostiumologicznej. Do tej pory brak było publikacji, w których moda (w szczególności męska) byłaby ukazana za pomocą samych rycin, reklam, a także artykułów pochodzących wyłącznie z czasopism oraz magazynów, równocześnie tych poświęconych samej modzie czy sztuce krawieckiej, jak i tych o charakterze bardziej ogólnym.
Książkę tę można porównać do klasycznych już publikacji Stelli Blum, jednego z najwybitniejszych kostiumologów amerykańskich. Posiada fragmenty o charakterze literackim (z odniesieniami np. Do dzieła Łukasza Gołębiowskiego), wprowadzające czytelnika w historię, a także specyfikę mody męskiej w XIX i początkach XX wieku (Świat mody męskiej czyli krótki rys historyczny; mężczyzna od stóp do głów czyli dopełnienie męskiego ubioru; Moda aktualna; Wszystko dla mężczyzn czyli krawiectwo i rynek mody; Polski ubiór narodowy i mundurowy), a także nad wyraz cenną i ważną część ilustracyjną (Przechadzka po królestwie mody, czyli stroje męskie sposobem dykcjonarza ułożone; Ubrania dla chłopców, czyli z dziecięcia młodzieniec; Kronika mody męskiej roku 1845 z Dziennika Mód Paryskich zaczerpnięta).
Publikacja ta stanowi cenne źródło danych dla kostiumologów, kostiumografów, projektantów mody, stylistów i wszystkich innych osób zainteresowanych modą, a także pragnących poznać ją z pierwszej ręki poprzez dawne gazety i magazyny.
Jest to pierwsza tego typu na polskim rynku wydawniczym i jedna z niewielu dostępnych na rynku europejskim pozycji. Praca nadzwyczajnie ukazuje, iż względna powściągliwość mody męskiej ukrywa obfitość form i złożoność odzieżowej etykiety i systemu wartości i kontekstów kulturowych, które odzwierciedlały oraz odkrywa subtelność przekazywanych poprzez strój sygnałów o jednostce, jej pozycji społecznej i aspiracjach.
W całej pracy, dzięki szerokim cytatom, autorka pozwala przemawiać źródłom ich oryginalnym i barwnym językiem, umożliwiając czytelnikowi uchwycenie rzeczy tak ulotnej, jak zmieniająca się w procesie historycznym percepcja stroju.
(Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Kustosz Działu tkanin i Ubiorów, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) Książkę tę mogłabym porównać do klasycznych już publikacji Stelli Blum (jednego z najwybitniejszych kostiumologów amerykańskich), która opublikowała mnóstwo książek ukazujących modę z danego okresu poprzez ryciny zamieszczane w lubianych ówcześnie magazynach i czasopismach czy katalogach wysyłkowych słynnych, amerykańskich domów handlowych.
Godny podziwu jest wielki i reprezentatywny wybór tworzyw ikonograficznych oraz bogaty i zróżnicowany zestaw tytułów przeróżnych magazynów, a także czasopism krajowych i zagranicznych, które prezentują nie tylko ubiory męskie, lecz i chłopięce, jak w dodatku nieodzowne dodatki, a także bieliznę, a nawet stroje maskaradowe i charakterystyczne tylko dla Polski ubiory narodowe oraz mundury.
W części ilustracyjnej – niezaprzeczalnie najważniejszej i najciekawszej, na pochwałę zasługuje niezwykły dobór tworzyw ikonograficznych: błyskotliwych, kolorowych rycin i reklam. (Magdalena Bialic) ********* Men’s Fashion of the 19th and the Beginning of the 20th Century: Fashionable, Dandy, Man of Fashion This companion book to the exhibition "Fashionable, Dandy, Man of Fashion: Men’s Fashion of the 19th and the Beginning of the 20th Century From the Collection of the University of Warsaw Library", written aby Lilianna Nalewajska, with an introduction żeby Professor Anna Sieradzka, is a pioneering contribution to Polish costumology.
It is the first publication where fashion (especially men’s fashion) is presented using solely drawings, advertisements and articles from the era’s periodicals, both general and those concerned specifically with fashion and tailoring.
The book might be compared to the now classic works żeby Stella Blum, one of the most prominent American costumologists. It contains a literary part, which introduces the reader to the history and specifics of 19th and early-20th century men’s fashion (The World of Men’s Fashion, or A Short Historical Introduction; Man from Head to Toe, or Accessories and Additions to Men’s Clothing; Topical Fashion; All the Gentleman’s Needs, or Tailoring and the Fashion Market; The Polish National Costume and Uniform), as well as an extensive illustrative part (A Stroll in the Kingdom of Fashion, or A Dictionary’s of Men’s Clothing; Clothes for Boys, or A Child into a Young Man; A bronicle of 1845 Men’s Fashion According to the Journal of Parisian Couture).
The publication is an invaluable source for costumologists, costume and fashion designers, stylists, and other enthusiasts of fashion, wishing to get to know it first hand from old newspapers and magazines.
********* Lilianna Nalewajska – ukończyła historię sztuki i archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. Kilkakrotnie brała udział w pracach wykopaliskowych Polskiej Misji Archeologicznej w Nea Paphos na Cyprze.
Publikowała w czasopismach m.in. "Zabytki", "Spotkania z zabytkami", "Z otchłani wieków" przeważnie na temat zabytków architektury, ich ochrony w Polsce i za granicą, rezerwatów archeologiczno-architektonicznych architektury romańskiej w Polsce, motywów egiptyzujących w sztuce polskiej.
obecnie pracuje w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, gdzie zorganizowała wystawę "Fashionable, dandys, elegant. Moda męska w XIX i na początku XX wieku w czasopismach ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie", przedstawiającą wybór materiału zawartego w niniejszej książce.