To nad wyraz użyteczna i skłaniająca do myślenia lektura o pobudzaniu kreatywności. O tym, jak zbudować i wprawić w ruch maszynę wyobraźni, czyli producenta, która systematycznie korzysta z kreatywności, innowacji i nieustannie się uczy, żeby zapewnić sobie wzrost.
Dziś, gdy przewaga konkurencyjna jest coraz bardziej krótkotrwała, modele biznesowe zmieniają się coraz szybciej, a sztuczna inteligencja przekształca sposób, w jaki pracujemy – firmom bardziej niż kiedykolwiek potrzeba wyobraźni i kreatywności. Aby znajdować nowe szanse, obmyślać na nowo swój biznes i odkrywać ścieżki rozwoju. Ale by wytwarzać innowacyjne rozwiązania, producenta potrzebują jednocześnie mechanizmów wyzwalających wyobraźnię i kreatywność pracowników, jak i systemu, który przekształca ich pomysły w użyteczne, dające się zastosować projekty. I właśnie na tych dwóch ważnych aspektach skupia się książka Maszyna kreatywności.
Korzystając z doświadczeń i spostrzeżeń szefów wielu firm, jak też z osiągnięć neurobiologii, informatyki, psychologii i filozofii, Martin Reeves z Instytutu Hendersona w Boston Consulting Group i Jack Fuller, ekspert w dziedzinie neurobiologii, przedstawiają fascynujące spojrzenie na mechanikę kreatywności. Pokazują, jak wyobraźnia, kreatywność i uczenie się mogą stać się kluczem do trwałego i długoterminowego sukcesu w biznesie. Opisują również możliwości wykorzystania w procesach kreatywnych sztucznej inteligencji.
Reeves i Fuller dają liderom konkretne narzędzia i metody pozwalające kreować i wdrażać progresywne pomysły.W swojej książce przedstawiają proces rodzenia się idei i wprowadzania ich w życie, na który składa się:
1. Uwiedzenie: Jak otworzyć się na zaskoczenie
2. Idea: Jak stwarzać świeże pomysły
3. Zderzenie: Jak obmyślać na nowo swoje idee w oparciu o informacje zwrotne ze świata rzeczywistego
4. Epidemia: Jak rozprzestrzeniać ewoluującą ideę wśród innych
5. Nowa zwyczajność: Jak przekształcić swoją pionierską ideę w akceptowaną rzeczywistość
6. Na bis: Jak wciąż na nowo odtwarzać ten cykl
Ta książka powinna znaleźć się w biblioteczce każdego menedżera, który chce zaszczepić równocześnie w pojedynczych osobach, jak i całych zespołach potrzebę kreatywności, odkrywania i eksperymentowania. W biblioteczce każdego lidera, który chce przekształcać idee w nową rzeczywistość.
***
W dzisiejszym środowisku biznesowym zdolność wyjścia poza szablony i nienaśladowanie tego, co robią inni, ma decydujące znaczenie. To wymaga umiejętności stosowania znanych rzeczy w niekonwencjonalny sposób, zdolności do zachwytu, czerpania inspiracji, gdy coś się nie udaje lub nie działa, i do znajdowania źródła pomysłów w niespodziewanych wydarzeniach. Ta książka wypełnia ważną lukę w naszej wiedzy o tym, jak w strategii biznesowej systematycznie wykorzystywać wyobraźnię, kreatywność i uczenie się.
– Jørgen Vig Knudstorp, prezes wykonawczy LEGO Brand Group, były prezes i CEO LEGO Group
Kreatywność i wyobraźnia coraz bardziej stają się najważniejszym źródłem pokaźnych sukcesów biznesowych. A jednak nie naucza się ich w większości szkół biznesu, nie namawia się do nich w większości kultur biznesowych i są one przede wszystkim tłumione przez najpopularniejsze procesy zarządzania. Reeves i Fuller napisali zachwycającą analizę wyobraźni w biznesie, którą powinien przeczytać każdy lider chcący odnieść długoterminowy sukces.
– Alan Murray, CEO, Fortune Media
Nie wszyscy możemy być artystami, lecz najwyższy czas, byśmy zaczęli myśleć jak oni. Jeśli chcesz uciec od tyranii miar i przyrostów i na poważnie, kreatywnie i z odwagą zmierzyć się z niepewnością, ta książka jest świetnym początkiem.
– Margaret Heffernan, autorka książki Niemierzalne
Martin Reeves i Jack Fuller zabierają nas na doskonałą wyprawę od malowideł jaskiniowych po obrazy tworzone przez nienaturalną inteligencję, od LEGO do Play-Doh i idei, które przyczyniły się do powstania Amazona i Disneya. Bądź gotowy na inspirację.
–Bob Goodson, Prezes NetBase Quid
***
MARTIN REEVES – starszy partner i dyrektor zarządzający w Boston Consulting Group. Współautor książki Your Strategy Needs a Strategy i autor artykułów dla takich czasopism, jak „Harvard Business Review", „MIT Sloan Management Review" czy „Strategy Science". Jest szefem BCG Henderson Institute, będącego wewnętrznym think tankiem BCG.
JACK FULLER – były kierownik projektu specjalnego BCG Henderson Institute, założyciel Casati Health, producenta wprowadzającej nowe wyobrażenie zdrowia psychicznego i fizycznego,, a także stypendysta Rhodes Scholarship w dziedzinie neurobiologii i teologii filozoficznej.