Monografia jest rezultatem badań wielu autorów z różnorodnych ośrodków akademickich w obszarze nauk ekonomicznych i szeroko pojętych innowacji. Stanowi równocześnie teoretyczne, jak i użyteczne odniesienie do problematyki nauk ekonomicznych w dziedzinie ekonomii, finansów i zarządzania.
W pierwszym rozdziale określono znaczenia mediów społecznościowych w procesie selekcji kandydatów do pracy i wyrózniono na etyczne i prawne implikacji tego rodzaju praktyk. Jako metodę badawczą wykorzystano studium literaturowe oraz wtórne informacje lubianych instytucji badawczych.
Przedstawiono dodatkowo funkcje mediów społecznościowych, jako współczesnych narzędzi IT, w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. W kolejnych dwóch rozdziałach autorzy przedstawili popularną współcześnie problematykę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Wysoki stopień złożoności i zmienności otoczenia jest jednym z najważniejszych czynników powodujących powstawanie nowych wyzwań, z którymi mierzą się współczesne przedsiębiorstwa. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności stają się coraz bardziej powszechne, wzrasta bowiem świadomość przedsiębiorstw, że wizerunek producenta społecznie odpowiedzialnej ma aktualnie znaczenie strategiczne.
Celem pierwszego opracowania jest przedstawienie idei społecznej odpowiedzialności z punktu widzenia zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, z uwzględnieniem głównych obszarów i narzędzi CSR i korzyści wynikających z wdrażania tej koncepcji w firmie.
Natomiast w drugim opracowaniu przedstawiono wykonywane w praktyce przykłady prawidłowych praktyk CSR jednocześnie w przedsiębiorstwach krajowych, jak i międzynarodowych. Oczywiście nie mogło zabraknąć analiz dotyczących dziedziny finansów, które obserwujemy w kolejnych trzech rozdziałach.
W ocenie zdolności finansowej przedsiębiorstw bardzo ważnym narzędziem jest analiza finansowa. Pozwala ona na określenie ogólnej kondycji finansowej badanego podmiotu i stanowi składnik ostrzegawczy w przypadku pogarszającej się sytuacji posiadajątkowo - kapitałowej.
Pełna analiza finansowa jest jednak przedsięwzięciem dość pracochłonnym i wymaga użytkowania obszernej liczby wskaźników oraz danych wykraczających poza obowiązkową sprawozdawczość finansową. Dlatego w teorii i praktyce spotyka się przeróżne koncepcje zawężonej analizy finansowej.
W ramach pierwszego rozdziału dotyczącego dziedziny finansów przedstawiono sposób użytecznej analizy i oceny kondycji finansowej przedsiębiorstw z branży cukierniczej. Natomiast w ramach drugiego rozdziału podjęto problematykę finansów behawioralnych.
Finanse behawioralne zakładają, iż inwestorzy podlegają powszechnym skłonnościom psychologicznym. W ramach rozdziału przeprowadzono badanie wpływu płci na stopień występowania heurystyki familiarności.
Trzeci rozdział w bloku zaliczanym do dziedziny finansów dotyczy analizy wpływu czynników makroekonomicznych na wynik finansowy sektora banków spółdzielczych, który przekłada się na sytuację klientów tego sektora oraz całego otoczenia makroekonomicznego.
Analiza została przeprowadzona w oparciu o informacje statystyczne głównych polskich instytucji finansowych. W ramach kolejnych rozdziałów podjęto tematykę wybranych aspektów badawczych zarządzania i prawnych form pracy.
(...) Dr inż. Ireneusz Miciuła Tytuł Wybrane aspekty badawcze. Gospodarka... T.1 Autor red. Ireneusz Miciuła Wydawnictwo Naukowe Sophia EAN 9788365357175 ISBN 9788365357175 Kategoria Literatura, Ekonomia liczba stron 166 Rok wydania 2016 Oprawa broszurowa