1. Zagadnienia wprowadzające 9
1.1. Stan badań i źródła 15
1.2. Założenia metodologiczne 20
1.2.1. Studium przypadku 21
1.2.2. Terminy i pojęcia 23
1.2.2.1. Akulturacja i asymilacja 24
1.2.2.2. Tożsamość kulturowa i narodowa 31
1.3. Niemiec, Austriak, Niemiec austriacki: pojęcia kontrowersyjne 35
2. Galicja pod rządami austriackimi 47
2.1. Stosunki narodowe i wyznaniowe w Galicji 48
2.2. Migracje i osadnictwo niemieckie 55
2.3. Ewolucja systemu administracyjnego 58
2.3.1. Niemiecko-austriaccy urzędnicy 62
2.3.2. Niemiecko-austriaccy pracownicy oświaty 71
2.4. Społeczna i kulturalna pozycja Niemców we Lwowie i Galicji 81
2.4.1. Niemcy w Galicji wobec powstania listopadowego 89
2.4.2. Lata 40. XIX wieku 95
2.5. Wiosna Ludów i kwestia narodowościowa 98
2.6. Przemiany lat 1848–1869 105
2.7. Położenie niemiecko-austriackich urzędników oraz ich rodzin po roku 1848 117
2.8. Położenie Niemców w Galicji doby autonomicznej 122
3. Niemiecko-austriaccy urzędnicy w oczach własnych i opinii otoczenia 131
3.1. Postrzeganie niemiecko-austriackich urzędników przez siebie samych 131
3.2. Postrzeganie niemiecko-austriackich urzędników poprzez otoczenie 141
3.3. Jan Lam i jego karykatura austriackiego urzędnika 154
4. Studia przypadku 159
4.1. Rodzina Baumów 159
4.2. Rodzina Seelingów 187
4.3. Rodzina Zollów 196
4.4. Rodzina Dietlów 209
4.5. Rodzina Mehofferów 221
4.6. Rodzina Ostermannów 237
4.7. Rodzina Reitzenheimów 271
4.8. Rodzina Pollów (Polów) 288
4.9. Rodzina Strasserów 310
4.10. Rodzina Wachholzów 324
5. Akulturacja i asymilacja w niemiecko-austriackich rodzinach urzędniczych w Galicji – uwagi podsumowujące 339
5.1. Akulturacja w pierwszym pokoleniu 340
5.1.1. Kontakty osobiste i koleżeńskie urzędników 341
5.1.2. Kawalerzy i wdowcy – w poszukiwaniu żony 343
5.1.3. Przynależność religijna 343
5.2. Akulturacja w drugim pokoleniu 345
5.2.1. Wychowanie i edukacja 346
5.2.2. Wpływ grup rówieśniczych i więzi pokoleniowych 348
5.2.3. Asymilacja w drugim pokoleniu 349
5.3. Akulturacja i asymilacja w trzecim pokoleniu i następnych generacjach 351
5.3.1. Imiona dzieci – zawodny indykator postaw 353
5.4. Przemiany polityczne i kwestia postrzegania akulturacji/asymilacji Niemców 355
5.4.1. Służba wojskowa – hamulec polskiej akulturacji 357
5.5. Konkluzje i postulaty badawcze 358
Zusammenfassung 363
Summary 367
Aneks 371
Bibliografia 391
Indeks osób 423