Celem opracowania jest prezentacja pogłębionej analizy możliwości użycia podejścia procesowego do zarządzania kosztami w zakładach ubezpieczeń. W rozdziale pierwszym omówiono istotę zarządzania procesowego, przedstawiono klasyfikację procesów i dokonano rozróżnienia między zarządzaniem procesowym i podejściem procesowym w przedsiębiorstwie.
Zaprezentowano cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo, a także uwarunkowania wdrażania organizacji procesowej. W rozdziale drugim, omówiono istotę zarządzania kosztami i wskazano różne podejścia do zarządzania kosztami.
Następnie scharakteryzowano zarządzanie kosztami w rozmiarze operacyjnym i strategicznym oraz instrumentarium rachunkowości zarządczej wspierające zarządzanie kosztami. W rozdziale trzecim omówiono rachunek kosztów działań jako metodę wykorzystującą koncepcję podejścia procesowego do zarządzania kosztami w przedsiębiorstwach.
Przedstawiono genezę i etapy rozwoju rachunku kosztów działań oraz istotę i kolejne generacje rachunku kosztów działań. W rozdziale czwartym przedstawiono specyfikę działalności ubezpieczeniowej i jej procesową dekompozycję oraz wyniki badań empirycznych dotyczących zarządzania kosztami w zakładach ubezpieczeń posiadajątkowych działających w Polsce.
Rozdział piąty gromadzi spojrzenie na koszty z perspektywy procesów biznesowych realizowanych w zakładach ubezpieczeń. Omówiono w nim użycie procesowego podejścia do zarządzania kosztami w zakładach ubezpieczeń.
W opracowaniu przedstawiono także modelowe ujęcie cyklu zarządzania kosztami w zakładach ubezpieczeń, zidentyfikowano działania stwarzające i nietworzące wartości dla klienta albo zakładu ubezpieczeń, dokonano też przyporządkowania zasobów użytkowanych w zakładach ubezpieczeń do wykonywanych działań, a następnie do obiektów kosztowych, takich jak produkty, konsumenci i kanały dystrybucji.