W rozprawie przedstawiono wyniki prac, które dotyczą modelowania obwiedni nieokrągłych kół pasowych, optymalizacji metod wytwarzania uzębień, metodyki pomiarów i teoretycznych i eksperymentalnych badań przekładni cięgnowej z pasem zębatym o zmiennym przełożeniu.
Prace były współfinansowane poprzez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu badawczego (habilitacyjnego) „Modelowanie i optymalizacja projektowania i wytwarzania uzębień kół przekładni nie równobieżnych z pasem zębatym" N502 4324 33 w latach 2007-2010.
W rozdziale pierwszym przedstawiono podstawy doboru cech geometrycznych i kinematycznych przekładni cięgnowych o okresowo zmiennym przełożeniu. Wyszczególniono warunki poprawnej pracy rożnych konfiguracji takich napędów.
Dokonano analizy nie równobieżności przekładni łańcuchowej oraz cięgnowej z pasem zębatym, wywołanej efektem wieloboku. W rozdziale drugim zaprezentowano cele, a także zakres pracy, wskazując, iż przesłanką do jej powstania była potrzeba wnikliwej analizy przekładni cięgnowej z kołami nieokrągłymi uzasadniona możliwością upowszechnienia tego typu napędów.
Tematem rozdziału trzeciego jest modelowanie obwiedni nieokrągłych i nieregularnych kół pasowych z wykorzystaniem krzywych Béziera i krzywych sklejanych. Metodykę projektowania obwiedni kół o nieznormalizowanych zarysach wrębów omówiono w rozdziale czwartym.
Rozdział piąty traktuje o możliwościach kształtowania uzębień nieokrągłych kół pasowych. Poddano w nim analizie liczne technologie wytwarzania składników urządzeń. W rozdziale szóstym przeprowadzono analizę wyników pomiarów cech geometrycznych oraz cech stereometrii powierzchni kół pasowych.
wskazano także kryteria oceny tych kół. Rozdział siódmy poświęcono analizie jakościowej cyklu sprzężenia pasa z kołami nieokrągłymi w czasie pracy przekładni. W rozdziale ósmym przedstawiono analizę wybranych cech dynamiki przekładni dwukołowej z użyciem opracowanego przez autora oprogramowania.
W rozdziale dziewiątym omówiono cykl modelowania przekładni, a także wyniki jej analizy z wykorzystaniem metody elementów skończonych. Metodykę i wyniki badań eksploatacyjnych przekładni dwukołowej z użyciem kamery termowizyjnej, a także ekspresowo rejestrującej w rożnych warunkach obciążenia przekładni opisano w rozdziale dziesiątym.
W rozdziale jedenastym scharakteryzowano znane, a także świeże koncepcje zastosowań przekładni cięgnowej z kołami nieokrągłymi. Monografię kończy rozdział dwunasty, w którym podsumowano dotychczasowe prace autora, a także wyznaczono kierunki dalszych badań.