1. Negatywne style poznawcze 11
1.1. Rozwój teorii negatywnych stylów poznawczych 12
1.2. Typy negatywnych stylów poznawczych 16
1.2.1. Schematy poznawcze 17
1.2.2. Zniekształcenia poznawcze 20
1.2.3. Negatywne przetwarzanie danych 20
1.2.4. Style atrybucji 23
1.2.5. Ruminacyjny styl myślenia 25
1.3. Negatywne style poznawcze a depresja – model podatności poznawczej 27
2. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych a fazy cyklu menstruacyjnego 31
2.1. Fizjologia cyklu menstruacyjnego 31
2.1.1. Faza folikularna 32
2.1.2. Faza lutealna 32
2.2. Cykl menstruacyjny a depresja 33
2.2.1. Hormony płciowe a podatność na depresję 34
2.2.2. Zespół napięcia przedmiesiączkowego 37
2.2.3. Inne zaburzenia afektywne towarzyszące zmianom hormonalnym 40
2.3. Zmiany hormonalne jako element podatności poznawczej na zaburzenia afektywne 43
2.3.1. Aktywacja stylów poznawczych a zmiany hormonalne 45
2.3.2. Temperament jako moderator aktywacji negatywnych stylów poznawczych 47
2.3.3. Model zależności między negatywnymi stylami poznawczymi a zmianami hormonalnymi 49
3. Metoda badań własnych 51
3.1. Wprowadzenie 51
3.2. Pytania i hipotezy badawcze 52
3.3. Schemat i sposób realizacji badania 54
3.3.1. Schemat badania 54
3.3.2. Rekrutacja osób badanych 55
3.3.3. Procedura badawcza 57
3.4. Sposób pomiaru zmiennych i narzędzia badawcze 59
3.4.1. Pomiar negatywnych stylów poznawczych 59
3.4.1.1. Metoda primingu 59
3.4.1.2. Pomiar stylów atrybucyjnych 60
3.4.1.3. Pomiar triady poznawczej 61
3.4.1.4. Pomiar negatywnego przetwarzania informacji 61
3.4.2. Monitorowanie przebiegu procesu menstruacyjnego 62
3.4.3. Pomiar temperamentu 63
3.4.4. Pomiar nastroju 64
3.5. Charakterystyka badanej grupy 65
3.6. Charakterystyka rozkładów empirycznych badanych zmiennych 66
3.7. Metody analizy statystycznej skategoryzowanego materiału 67
4. Wyniki badań własnych 69
4.1. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych 69
4.2. Supresja hormonów płciowych a aktywacja negatywnych stylów poznawczych 75
4.3. Temperament a aktywacja negatywnych stylów poznawczych 84
4.4. Uwarunkowania zespołu napięcia przedmiesiączkowego 94
4.5. Podsumowanie wyników badań 114
5. Dyskusja wyników badań własnych 117
5.1. Hormonalna regulacja procesu a aktywacja negatywnych stylów poznawczych 117
5.2. Właściwości temperamentu a poziom negatywnych stylów poznawczych w przeróżnych fazach procesu 118
5.3. Negatywne style poznawcze a zespół napięcia przedmiesiączkowego 121
5.4. Aktywacja negatywnych stylów poznawczych w przebiegu cyklu menstruacyjnego 124
5.5. Podsumowanie i wnioski dla przyszłych badań 126
Bibliografia 131
Aneks 143
Załącznik 1. Ankieta do oceny stylów atrybucyjnych 143
Załącznik 2. Lista przymiotników wykorzystanych do samoopisu 144
Załącznik 3. Skala objawów emocjonalnych procesu menstruacyjnego (SEM 145
Załącznik 4. Zmodyfikowana skala badania symptomów depresji (CES-D 146
Załącznik 5. Kwestionariusz Triady Poznawczej (CTI) 147
Załącznik 6. Skala objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PSST) 149