Książka Bożeny Kudryckiej, złożona z ośmiu analityczno-interpretacyjnych studiów twórczości Bernarda Bertolucciego (Kostucha, Przed rewolucją, Partner, Strategia pająka, Konformista, Ostatnie tango w Paryżu, Ostatni cesarz, Pod osłoną nieba), w istocie rzeczy jest pierwszą polską monografią włoskiego reżysera, skoncentrowaną na kulturowej genezie jego dzieł. Autorka, uwzględniając rozliczne konteksty literackie, plastyczne, operowe i filmowe, przedstawia niezwykłą erudycję jednego z najistotniej szanowanych twórców światowego kina. W kręgu jej zainteresowań znalazła się na dodatek adaptacja jako metoda twórcza sztuki filmowej.
„Książka nie tylko genialna pod względem intelektualnym, oryginalna, pełna inwencji, lecz także szczególnie należycie napisana. Czyta się ją z niesłabnącym zainteresowaniem”.
Alicja Helman
„Książka poza nad wyraz spektakularnymi popisami sztuki interpretacji, godnymi wysokiego poziomu artystycznego tych znakomitych filmów, jest napisana rzadko spotykaną, ujmująco piękną, literacką polszczyzną, której obrazowy fason składa się na wyjątkowo plastyczny i sugestywny ekwiwalent wizualnej urody kina Bertolucciego. Intelektualny polot, erudycyjne zaplecze interdyscyplinarne, analityczna precyzja i interpretacyjna odkrywczość, a także pisarski talent złożyły się na wysokiej klasy rezultat poznawczy”.
Tadeusz Szczepański