Monografia Sytuacja uczniów i nauczycieli w szkolnej rzeczywistości (post)pandemicznej ma na celu zbadanie i przedstawienie wielowymiarowych konsekwencji pandemii dla środowiska szkolnego, z uwzględnieniem zarówno trudności, jak i korzyści, które wynikły z tej sytuacji.
Część pierwsza, zatytułowana Wpływ pandemii na nauczycieli i ich praktyki, skupia się na analizie doświadczeń nauczycieli w kontekście pandemii. W szczególności omawia stres nauczycieli związany z koniecznością prowadzenia zdalnych lekcji, co stanowiło dla wielu z nich ogromne wyzwanie technologiczne i psychologiczne.
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest nauczanie bez sieci na lekcjach języka angielskiego po okresie pandemii COVID-19, gdzie rola nauczyciela we wzmacnianiu kompetencji społecznych uczniów nabiera nowego znaczenia.
W niniejszej części poruszono również problem wypalenia zawodowego, które stało się powszechnym zjawiskiem wśród nauczycieli po okresie pandemii. Studium porównawcze, oparte na badaniach własnych, dostarcza cennych danych na temat objawów tego zjawiska, a także jego wpływu na sprawność pracy nauczycieli.
Ostatni temat w części pierwszej dotyczy percepcji nauczycieli przez uczniów i rodziców w czasie pandemii COVID–19, co zezwala na zrozumienie, jak zmieniły się relacje i kryteria wobec nauczycieli w tym niełatwym okresie.
W części drugiej pt. Wpływ pandemii na uczniów i ich potrzeby, szczegółowo omówiono najróżniejsze aspekty sytuacji uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej. Część ta zawiera m.in. Ocenę sytuacji dzieci i młodzieży w szkołach ogólnodostępnych w (post)pandemicznej rzeczywistości, analizę potrzeb uczniów na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych w X LO z oddziałami integracyjnymi im.
S. Konarskiego w Radomiu oraz szczegółowe omówienie sytuacji młodzieży ze spektrum autyzmu. Dodatkowo poruszono także kwestie ujawnienia diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera w kontekście szkolnym, a także procesu samopoznania dziecka.
Analiza psychospołecznych konsekwencji pandemii dla dzieci i młodzieży stanowi kolejny wyraźny składnik części II monografii. W tym kontekście, szczególną uwagę poświęcono zadaniom szkoły w zakresie wspierania kondycji psychospołecznej uczniów w(post)pandemicznej rzeczywistości.
W części trzeciej, zatytułowanej technologia i edukacja w(post)pandemicznej rzeczywistości, skupiono się na kilku kluczowych aspektach, które wyłoniły się w wyniku pandemii. Po pierwsze, omówiono znaczenie pandemii COVID‑19 w rozwoju kompetencji cyfrowych nauczycieli.
W obliczu nagłej potrzeby przejścia na nauczanie zdalne, nauczyciele musieli ekspresowo opanować świeże narzędzia i technologie, co miało stanowczy wpływ na ich umiejętności i podejście do edukacji. Kolejnym wyraźnym tematem była rola sztucznej inteligencji w edukacji.
Zbadano, jak postępowe technologie mogą wspierać nauczycieli i uczniów i jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ichintegracja w szkolnej rzeczywistości. Na koniec przyjrzano się jakości edukacji polskich uczniów w (post)pandemicznej rzeczywistości