Tytuł Uczenie się dorosłych w zabawie Autor Wojciech Świtalski Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8220-462-9 Rok wydania 2019 Łódź Wydanie 1 ilość stron 212 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Rozdział I. Zabawa – rozważania wokół ustaleń definicyjnych 9
1. Zabawa – wprowadzenie do zagadnienia 9
2. Zabawa w rodzinie pojęć 11
3. Parametry zabawy 16
4. Rodzaje zabawy 28
Rozdział II. Zabawa w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych 37
1. Wielość koncepcji i podejść do zagadnienia zabawy 37
2. Zabawa w ujęciu wybranych filozofów 44
3. Zabawa w rozpoznaniu społeczno-kulturowym 59
4. Zabawa w pedagogice kultury fizycznej 69
5. Zabawa w pedagogice czasu wolnego 73
6. Zabawa w nurcie pedagogiki zabawy 78
7. Zabawa w andragogice i w praktyce edukacji dorosłych 81
8. Zabawa jako przedmiot badań ludologii 87
Rozdział III. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle wybranych andragogicznych teorii uczenia się 91
1. Uczenie się dorosłych w rodzinie pojęć andragogicznych 91
2. Formalne, pozaformalne i nieformalne uczenie się dorosłych w kontekście uczenia się w zabawie 95
3. Ludyczna przestrzeń uczenia się według Alicji i Dawida Kolbów 100
4. Uczenie się w zabawie w kontekście trzech wymiarów uczenia się według Knuda Illerisa 105
4.1. Uczenie się w zabawie – rozmiar poznawczy 108
4.2. Uczenie się w zabawie – wymiar emocjonalny 109
4.3. Uczenie się w zabawie – rozmiar społeczny 112
5. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle wybranych andragogicznych teorii uczenia się – próba podsumowania 115
Rozdział IV. Uczenie się dorosłych w zabawie – koncepcja badań własnych 117
1. Podstawowe pojęcia w koncepcji badawczej 117
2. Przedmiot i cele badań 119
3. Problemy badawcze 119
4. Zmienne i wskaźniki 121
5. Strategia, metoda i technika badawcza. Narzędzie badawcze 127
6. Teren badań i wybór próby badanych 130
7. Badania pilotażowe i badania właściwe 134
Rozdział V. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle badań własnych 135
1. Informacje wstępne o próbie badawczej i warunkach prowadzenia badań 135
2. Rozumienie pojęcia „zabawa dorosłych" 138
3. Charakterystyka warunków, w jakich przebiega zabawa dorosłych 141
4. Charakterystyka zabawy dorosłych ze względu na wybrane cechy zabawy 147
5. Rozumienie pojęcia „uczenie się dorosłych w zabawie" 152
6. Charakterystyka uczenia się dorosłych w zabawie 153
6.1. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze poznawczym 153
6.2. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze emocjonalnym 157
6.3. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze społecznym 163
7. Znaczenie zabawy dla uczenia się dorosłych w zabawie 167
8. Typologia badanego zjawiska. Prezentacja wybranych sylwetek 177
9. Wnioski z badań 187
10. Teoretyzacja badanego zjawiska – ogląd uzyskanych wyników w kontekście wybranych teorii naukowych 188
10.1. Teoretyzacja badanego zjawiska – kontekst teorii zabawy 188
10.2. Teoretyzacja badanego zjawiska – kontekst teorii uczenia się 194
11. Postulaty andragogiczne 198
Zakończenie 199
Bibliografia 201
Rozdział I. Zabawa – rozważania wokół ustaleń definicyjnych 9
1. Zabawa – wprowadzenie do zagadnienia 9
2. Zabawa w rodzinie pojęć 11
3. Parametry zabawy 16
4. Rodzaje zabawy 28
Rozdział II. Zabawa w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych 37
1. Wielość koncepcji i podejść do zagadnienia zabawy 37
2. Zabawa w ujęciu wybranych filozofów 44
3. Zabawa w rozpoznaniu społeczno-kulturowym 59
4. Zabawa w pedagogice kultury fizycznej 69
5. Zabawa w pedagogice czasu wolnego 73
6. Zabawa w nurcie pedagogiki zabawy 78
7. Zabawa w andragogice i w praktyce edukacji dorosłych 81
8. Zabawa jako przedmiot badań ludologii 87
Rozdział III. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle wybranych andragogicznych teorii uczenia się 91
1. Uczenie się dorosłych w rodzinie pojęć andragogicznych 91
2. Formalne, pozaformalne i nieformalne uczenie się dorosłych w kontekście uczenia się w zabawie 95
3. Ludyczna przestrzeń uczenia się według Alicji i Dawida Kolbów 100
4. Uczenie się w zabawie w kontekście trzech wymiarów uczenia się według Knuda Illerisa 105
4.1. Uczenie się w zabawie – rozmiar poznawczy 108
4.2. Uczenie się w zabawie – wymiar emocjonalny 109
4.3. Uczenie się w zabawie – rozmiar społeczny 112
5. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle wybranych andragogicznych teorii uczenia się – próba podsumowania 115
Rozdział IV. Uczenie się dorosłych w zabawie – koncepcja badań własnych 117
1. Podstawowe pojęcia w koncepcji badawczej 117
2. Przedmiot i cele badań 119
3. Problemy badawcze 119
4. Zmienne i wskaźniki 121
5. Strategia, metoda i technika badawcza. Narzędzie badawcze 127
6. Teren badań i wybór próby badanych 130
7. Badania pilotażowe i badania właściwe 134
Rozdział V. Uczenie się dorosłych w zabawie w świetle badań własnych 135
1. Informacje wstępne o próbie badawczej i warunkach prowadzenia badań 135
2. Rozumienie pojęcia „zabawa dorosłych" 138
3. Charakterystyka warunków, w jakich przebiega zabawa dorosłych 141
4. Charakterystyka zabawy dorosłych ze względu na wybrane cechy zabawy 147
5. Rozumienie pojęcia „uczenie się dorosłych w zabawie" 152
6. Charakterystyka uczenia się dorosłych w zabawie 153
6.1. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze poznawczym 153
6.2. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze emocjonalnym 157
6.3. Uczenie się badanych osób w zabawie w wymiarze społecznym 163
7. Znaczenie zabawy dla uczenia się dorosłych w zabawie 167
8. Typologia badanego zjawiska. Prezentacja wybranych sylwetek 177
9. Wnioski z badań 187
10. Teoretyzacja badanego zjawiska – ogląd uzyskanych wyników w kontekście wybranych teorii naukowych 188
10.1. Teoretyzacja badanego zjawiska – kontekst teorii zabawy 188
10.2. Teoretyzacja badanego zjawiska – kontekst teorii uczenia się 194
11. Postulaty andragogiczne 198
Zakończenie 199
Bibliografia 201