Tytuł ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego Autorzy Anna Seretny, Ewa Lipińska Język polski Wydawnictwo Universitas ISBN 978-83-242-1044-2 kolekcja Język Polski dla Cudzoziemców Rok wydania 2005 Kraków liczba stron 332 Format pdf Spis treści Władysław Miodunka – WSTĘP 11
OD AUTOREK 13
WPROWADZENIE 15
CZĘŚĆ I
NAUCZANIE CZĘŚCI
SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY
NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI 23
I. Fonetyka.. 23
II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego. 28
III. Miejsca niełatwe 31
IV. Techniki nauczania wymowy 37
V. Podsumowanie.. 43
NAUCZANIE PISOWNI. 45
I. Alfabet 45
II. Pismo a mowa 46
III. Zasady pisowni.. 47
IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego. 49
V. Techniki nauczania pisowni 55
NAUCZANIE SŁOWNICTWA.. 75
I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna 75
II. Kompetencja leksykalna. 76
III. Wybór materiału leksykalnego.. 80
IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. 83
V. Techniki nauczania słownictwa. 85
VI. Gęstość słownictwa. 99
VII. Słownictwo a efektywności językowe 100
VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego 105
IX. Repetitio est mater studiorum 110
NAUCZANIE GRAMATYKI.. 111
I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego. 111
II. Kompetencja gramatyczna.. 112
III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa 113
IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego
jako obcego.. 115
V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki.. 116
VI. Techniki nauczania gramatyki 117
VII. Polepszanie błędów. 132
VIII. Podsumowanie.. 133
CZĘŚĆ II
NAUCZANIE I ROZWIJANIE
produktywnOŚCI JĘZYKOWYCH
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU. 137
I. Słuchanie ze zrozumieniem. 137
II. Słyszenie a słuchanie. 137
III. Produktywność słuchania.. 138
IV. Słuchanie a mówienie 140
V. Słuchanie a czytanie. 142
VI. Wydajność rozumienia ze słuchu 143
VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu.. 146
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem.. 154
IX. Wskazówki ergonomiczne.. 159
X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu. 161
MÓWIENIE 163
I. Komunikowanie (porozumiewanie się). 163
II. Komunikacja werbalna.. 164
III. Komunikacja niewerbalna 165
IV. Kod mówiony a kod pisany. 168
V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć?.. 172
VI. Techniki nauczania mówienia.. 177
VII. Łączenie mówienia z innymi efektywnościami.. 183
VIII. Ocena postępów w mówieniu.. 183
IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia.. 184
NAUCZANIE CZYTANIA 185
I. Czytanie. 185
II. Akt czytania a sprawność czytania.. 187
III. Czytanie w nauczaniu języka obcego.. 188
IV. Metody nauczania języków obcych a produktywność czytania. 193
V. Materiały do nauczania czytania. 195
VI. Cele nauczania czytania w języku obcym.. 198
VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym.. 200
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem. 204
IX. Podsumowanie.. 226
PISANIE 227
I. Komunikacja pisemna 227
II. Dlaczego pisanie jest skomplikowane? 228
III. Pisanie a czytanie. 230
IV. Język pisany a język mówiony.. 231
V. Język pisany – czy i jak go uczyć? 234
VI. Techniki nauczania pisania.. 245
VII. Poprawa i ocena prac. 247
CZĘŚĆ III
KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
TESTY JĘZYKOWE I ICH typy. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU
JĘZYKOWEGO. 255
I. Wstęp. 255
II. Klasyfikacja testów 255
III. Kryteria poprawności testu. 259
IV. Ewaluacja 266
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO.. 269
I. Wstęp. 269
II. Warianty zadań testowych i jednostek testu. 270
III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako
obcego 277
CZĘŚĆ IV
ANEKS
certyfikatOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 299
I. Certyfikacja.. 299
II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych stopni
progresywnia 301
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. Dobór.. 309
Podręczniki ogólne.. 309
Podręczniki do nauczania wymowy polskiej 310
Pomoce do nauczania ortografii. 311
Pomoce do nauczania słownictwa.. 311
Pomoce do nauczania gramatyki. 311
Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu 312
Pomoce do nauczania mówienia. 313
Pomoce do nauczania czytania.. 313
Pomoce do nauczania pisania 313
Zbiory testów. 314
Słowniki ogólne języka polskiego (dobór).. 314
Słowniki specjalistyczne. 314
Słowniki ogólne dla cudzoziemców. 315
Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców 315
BIBLIOGRAFIA 316
OD AUTOREK 13
WPROWADZENIE 15
CZĘŚĆ I
NAUCZANIE CZĘŚCI
SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY
NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI 23
I. Fonetyka.. 23
II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego. 28
III. Miejsca niełatwe 31
IV. Techniki nauczania wymowy 37
V. Podsumowanie.. 43
NAUCZANIE PISOWNI. 45
I. Alfabet 45
II. Pismo a mowa 46
III. Zasady pisowni.. 47
IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego. 49
V. Techniki nauczania pisowni 55
NAUCZANIE SŁOWNICTWA.. 75
I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna 75
II. Kompetencja leksykalna. 76
III. Wybór materiału leksykalnego.. 80
IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. 83
V. Techniki nauczania słownictwa. 85
VI. Gęstość słownictwa. 99
VII. Słownictwo a efektywności językowe 100
VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego 105
IX. Repetitio est mater studiorum 110
NAUCZANIE GRAMATYKI.. 111
I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego. 111
II. Kompetencja gramatyczna.. 112
III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa 113
IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego
jako obcego.. 115
V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki.. 116
VI. Techniki nauczania gramatyki 117
VII. Polepszanie błędów. 132
VIII. Podsumowanie.. 133
CZĘŚĆ II
NAUCZANIE I ROZWIJANIE
produktywnOŚCI JĘZYKOWYCH
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU. 137
I. Słuchanie ze zrozumieniem. 137
II. Słyszenie a słuchanie. 137
III. Produktywność słuchania.. 138
IV. Słuchanie a mówienie 140
V. Słuchanie a czytanie. 142
VI. Wydajność rozumienia ze słuchu 143
VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu.. 146
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem.. 154
IX. Wskazówki ergonomiczne.. 159
X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu. 161
MÓWIENIE 163
I. Komunikowanie (porozumiewanie się). 163
II. Komunikacja werbalna.. 164
III. Komunikacja niewerbalna 165
IV. Kod mówiony a kod pisany. 168
V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć?.. 172
VI. Techniki nauczania mówienia.. 177
VII. Łączenie mówienia z innymi efektywnościami.. 183
VIII. Ocena postępów w mówieniu.. 183
IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia.. 184
NAUCZANIE CZYTANIA 185
I. Czytanie. 185
II. Akt czytania a sprawność czytania.. 187
III. Czytanie w nauczaniu języka obcego.. 188
IV. Metody nauczania języków obcych a produktywność czytania. 193
V. Materiały do nauczania czytania. 195
VI. Cele nauczania czytania w języku obcym.. 198
VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym.. 200
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem. 204
IX. Podsumowanie.. 226
PISANIE 227
I. Komunikacja pisemna 227
II. Dlaczego pisanie jest skomplikowane? 228
III. Pisanie a czytanie. 230
IV. Język pisany a język mówiony.. 231
V. Język pisany – czy i jak go uczyć? 234
VI. Techniki nauczania pisania.. 245
VII. Poprawa i ocena prac. 247
CZĘŚĆ III
KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
TESTY JĘZYKOWE I ICH typy. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU
JĘZYKOWEGO. 255
I. Wstęp. 255
II. Klasyfikacja testów 255
III. Kryteria poprawności testu. 259
IV. Ewaluacja 266
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO.. 269
I. Wstęp. 269
II. Warianty zadań testowych i jednostek testu. 270
III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako
obcego 277
CZĘŚĆ IV
ANEKS
certyfikatOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 299
I. Certyfikacja.. 299
II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych stopni
progresywnia 301
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. Dobór.. 309
Podręczniki ogólne.. 309
Podręczniki do nauczania wymowy polskiej 310
Pomoce do nauczania ortografii. 311
Pomoce do nauczania słownictwa.. 311
Pomoce do nauczania gramatyki. 311
Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu 312
Pomoce do nauczania mówienia. 313
Pomoce do nauczania czytania.. 313
Pomoce do nauczania pisania 313
Zbiory testów. 314
Słowniki ogólne języka polskiego (dobór).. 314
Słowniki specjalistyczne. 314
Słowniki ogólne dla cudzoziemców. 315
Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców 315
BIBLIOGRAFIA 316