Monografia poświęcona jest stanowczo znacznej tematyce, a mianowicie wpływowi, jaki mają na nauczanie, uczenie się oraz pracę szkół egzaminy państwowe z języka obcego. Należy w tym miejscu podkreślić, iż monografia ta jest m.in.
wynikiem wieloletnich wnikliwych obserwacji, głębokich refleksji i przemyśleń nad tym, co się dzieje w polskim kontekście edukacyjnym, a także doświadczeń jej Autorki, równocześnie jako dydaktyka, jak i badacza cyklu dydaktycznego.
Monografia dr Melanie Ellis bez wątpienia zainteresuje wszelkich uczestników procesu kształcenia językowego – nauczycieli języka angielskiego, dyrektorów szkół, lokalne władze oświatowe, uczniów, rodziców, osoby odpowiedzialne za politykę oświatową czy wreszcie studentów wyższych uczelni oraz nauczycieli akademickich kształcących nauczycieli języka angielskiego.
dr hab. Krystyna Droździał-Szelest, prof. UAM