Przewodnik asygnowany jest dla studentów I roku geografii jako pomoc dydaktyczna do ćwiczeń z gleboznawstwa, realizowanych w ramach modułu „Gleboznawstwo i geografia gleb". Przewodnik składa się z dwóch rozdziałów.
Rozdział I gromadzi ogólne wiadomości na temat zasad opisu profilu glebowego w terenie i pobierania próbek glebowych, dedykowanych do dalszych analiz w laboratorium. W tej części przewodnika zawarto definicje i symbole literowe stopni genetycznych używane w opisie gleb zgodnie z aktualną Systematyką gleb Polski (2011).
W rozdziale II zostały zawarte materiały do ćwiczeń laboratoryjnych. Dobór analiz zamieszczonych w przewodniku i wybór metod badawczych jest przypasowany do wymiaru godzin dydaktycznych przeznaczonych na zajęcia i do możliwości aparaturowych laboratorium.
Pozwala to na ogólne zapoznanie studentów z podstawowymi metodami służącymi do badań składu gleby, a także jej cechy fizycznych i chemicznych. Spośród obszernej liczby metod badawczych wybrano do ćwiczeń metody tradycyjne, użytkowane od wielu lat w laboratoriach gleboznawczych.
Są one proste w wykonaniu i niewiele czasochłonne, poprzez co studenci mogą samodzielnie przeprowadzić zaplanowane analizy. Przebieg ćwiczeń z gleboznawstwa stwarza potrzebę wcześniejszego przygotowywania się studentów do zajęć, co zezwala na maksymalne wykorzystanie czasu na przeprowadzenie zaplanowanych oznaczeń, a na niektórych zajęciach także na zapoznanie się z alternatywnymi metodami badań używanymi w laboratorium.
Każde ćwiczenie w przewodniku inicjuje się niedługim wprowadzeniem teoretycznym, nie wyczerpuje ono jednak omawianej tematyki. Założono, że student przygotowując się do zajęć będzie korzystał z dodatkowej literatury, na bazie której opracuje przekazane zagadnienia.
W dalszej części każdego ćwiczenia zamieszczone są szczegółowe instrukcje do wykonania oznaczenia.