Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki,również wiktymologii, a także kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej.
Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego nowoczesnania. Treści zawarte w monografii umożliwią Czytelnikowi uzyskanie odpowiedzi na sporo pokaźnych pytań: W czym wyraża się gotowość podmiotu do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym? W jaki sposób osoba, która skrzywdziła innych, może naprawić popełnione błędy? Jakie zasady przyświecają idei sprawiedliwości naprawczej? Czy i na ile możliwe jest użytkowanie paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w procesie wychowawczym i resocjalizacyjnym? Czy i na ile realne jest podejmowanie działań naprawczych przez młodzież w świetle polskich aktów normatywnych i w aspekcie psychospołecznym? Jakie czynniki warunkują poziom gotowości podmiotu do podejmowania działań restytucyjnych? [Z recenzji Prof.
zw. Dr hab. Dr h.c. Brunona Hołysta]