Jak wspierać pracowników w rozwoju zawodowym$45 Czy istnieje doskonały model przywódcy$46 W jaki sposób można unikać błędów w pracy$47 Jakie reguły obowiązują psychologa zatrudnionego w biznesie$48 Jak dbać o dobrostan zespołu i wzmacniać motywację pracowników$49 Co o tym wszystkim mówi naukowa psychologia$50 Psychologia biznesu pod redakcją Bohdana Rożnowskiego i Pawła Fortuny jest zbiorem specjalistycznych tekstów przygotowanych poprzez polskich psychologów pracy, organizacji, a także zachowań konsumenckich.
To rezultat współdziałania ekspertów z wielu dziedzin, których łączy ciekawość zachowań ludzkich w przestrzeni biznesu. Publikacja ukazuje psychologię biznesu szeroko, zgodnie z aktualnymi programami kształcenia w prestiżowych ośrodkach, lecz zakorzenia ją w polskich realiach, uwzględniając pokaźny dorobek polskich teoretyków i badaczy.
Treści publikacji zorganizowane są w ośmiu częściach: Historia psychologii biznesu - autorzy przedstawili tu zarys zmian głównych podejść i paradygmatów w obrębie tej dyscypliny, opisując także dokonania polskich naukowców.
Kwestie etyczne - psycholog, realizując zawód zaufania publicznego, ponosi w przestrzeni biznesu szczególną odpowiedzialność. W tej części Czytelnik odszuka informacje na temat obowiązujących psychologa norm i kodeksów etycznych.
Kwestie metodologiczne - przedstawiono tu pełen zakres metod badawczych użytkowanych w psychologii organizacji, umożliwiających diagnozę i - przydatną w procesie rekrutacji - prognozę zachowań i zjawisk w organizacji.
Kariera zawodowa - Czytelnik odszuka tu informacje na temat wzorów karier, jednostkowego rozwoju pracownika, bezrobocia i powrotu na rynek pracy i psychologii przedsiębiorczości. Psychologia pracy - przedstawiono tu zagadnienia związane z analizą pracy, doborem i oceną personelu, a także błędami popełnianymi w pracy.
Organizacja - najistotniej obszerna grupa zagadnień dotyczy m.in. Poprawnej komunikacji, wielokulturowego środowiska pracy, modeli przywództwa, sprawiedliwości w organizacji oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Człowiek w organizacji - autorzy przybliżyli tu problematykę dobrostanu pracownika oraz motywacji do pracy. Osobny rozdział został poświęcony zachowaniom organizacyjnym,,poza rolą". Psychologia konsumpcji - ostatnia część podręcznika została poświęcona zastosowaniom psychologii w obszarze marketingu i analizie zachowań konsumenckich.
Psychologia biznesu pod redakcją Bohdana Rożnowskiego i Pawła Fortuny jest atrakcyjną i ważną propozycją wydawniczą, dostarczającą szerokiej, wielotematycznej i usystematyzowanej wiedzy. (...) Jest to publikacja nad wyraz konieczna, gdyż brakuje na rynku wydawniczym szerokozakresowych opracowań, obejmujących najświeższe doniesienia z literatury jednocześnie obcej, jak i rodzimej w dziedzinie psychologii organizacji i pracy.
Większość istniejących propozycji wielotematycznych z zakresu pracy i organizacji to książki pisane z perspektywy nauk o zarządzaniu, a książki psychologiczne dotyczą wybranych obszarów psychologii pracy bądź organizacji.
Co należy podkreślić, autorami poszczególnych rozdziałów są badacze polscy, znawcy tematyki, którzy posiadają zasadnicze dorobki w podjętych w podręczniku tematach. Książka dostarcza wiedzy jednocześnie teoretycznej, jak i poręcznych wskazówek pochodzących z badań i doświadczeń z praktyki w biznesie autorów publikacji.
Publikacja będzie funkcjonalna dla szerokiego grona użytkowników, począwszy od naukowców zajmujących się psychologią i zarządzaniem, pedagogiką, prawem czy ekonomią, poprzez studentów, skończywszy na prezesach i kadrze kierowniczej firm i przedsiębiorstw, uczelni i szkół, służb publicznych i innych organizacji, które chcą nie tylko trwać na rynku, ale także wzmacniać się i rozwijać.
Z recenzji prof. UG dr hab. Anny Zawadzkiej Powyższy opis pochodzi od wydawcy.