Celem monografii jest przedstawienie ogólnego zarysu problematyki funkcjonowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji działalności, ze wyszczególnioniem na grupy zagadnień wyraźnych z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach. Podjęto zatem próbę pewnego uporządkowania problematyki procesu umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw, z jednoczesnym wyznaczoniem na zagadnienia współcześnie pokaźne, jak: otoczenie internacjonalizowanych przedsiębiorstw, miejsce form internacjonalizacji wstrategiach działalności zagranicznej, przedsiębiorczość międzynarodowa, uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności, wpływ dystansu psychicznego między krajem rodzimym (wyjściowym) a krajem zagranicznej intensyfikacji działalności na możliwości internacjonalizacyjne, problematyka finansów międzynarodowych ze wskazaniem na instrumenty i narzędzia finansowania międzynarodowej działalności przedsiębiorstw czy ryzyko finansowe i instrumenty jego minimalizacji. W monografii uwzględniono równocześnie specyfikę mniejszych przedsiębiorstw, wskazując na części istotne z punktu widzenia ich funkcjonowania i rozwoju na arenie międzynarodowej.
Publikacja kierowana jest zarówno do teoretyków, jak i do praktyków życia gospodarczego, zwłaszcza przedsiębiorstw internacjonalizujących działalność, a także studentów kierunków ekonomicznych.
Z wprowadzenia