Książka jest próbą ujęcia ważnych i aktualnych dla pedagogiki zagadnień, zwłaszcza zorientowanych na wyzwania współczesnej pedagogiki rodziny, która stanowi kierunek zainteresowań pedagogiki społecznej.
Teoretyczny opis przedmiotu badań uzasadnia fakt, że refleksja nad rodziną wyrasta z bogatej tradycji europejskiej, tu nad wyraz odnosząc się do krajowego i anglojęzycznego piśmiennictwa. Przedstawione badania własne umożliwiają reinterpretację znanych pojęć, jak choćby: rodziny, rodzicielstwa i macierzyństwa, a co najważniejsze – inspirują (w świetle przeglądu doniesień ze świata teorii i empirii) próbę konfrontacji wizerunku macierzyństwa jako kategorii wyjaśnianej związkami z satysfakcją z życia czy z trudnościami tzw.
wypalenia rodzicielskiego. Przedstawiony materiał może być przyczynkiem do dalszych badań i użytecznego wykorzystywania rozwiązań w zakresie wsparcia współczesnych matek zmagających się z problemami wypalenia macierzyńskiego.