Skrypt akademicki Active learning w akademickiej edukacji matematycznej. Poradnik dla studenta i nauczyciela.Część druga. Funkcje rzeczywiste jednej zmiennej rzeczywistej dla inżyniera z zastosowaniem programów matematycznych omawia zagadnienia związane z funkcjami rzeczywistymi jednej zmiennej rzeczywistej uzupełnione użyciem gratisowych programów matematycznych i kalkulatorów graficznych.
W czasach nad wyraz szybkiego rozwoju technicznego trudno wyobrazić sobie inżyniera, który pojawiające się w jego praktyce zawodowej problemy matematyczne rozwiązuje jedynie metodami algebraicznymi, bez wspomagania się programami komputerowymi.
Współczesne programy i aplikacje matematyczne realizowanie złożonych obliczeń symbolicznych, podają interpretacje graficzne rozważanych zagadnień, pozwalają sprawdzić poprawność obliczeń, a tym samym przyczyniają się do wydajniejszego gospodarowania czasem przewidzianym na rozwiązanie danego problemu inżynierskiego.
w trakcie korzystania z takich narzędzi informatycznych wyraźne jest posiadanie wiedzy, która umożliwi komunikowanie się z programem oraz pomoże w określeniu oczekiwań względem jego funkcjonalności. Dlatego również każdy z 9 rozdziałów książki zawiera scenariusz zajęć obejmujący teorię w postaci „pigułek wiedzy", karty pracy demonstrujące ćwiczenia i zadania reprezentujące poręczne aspekty omawianego zagadnienia matematycznego oraz rozmaite aktywności wykorzystujące w procesie uczenia się/ /nauczania matematyki programy komputerowe.
Z rozległej gamy programów matematycznych zostały wybrane te, które są programami niekomercyjnymi, a przez to ogólnie przystępnymi dla każdego studenta czy nauczyciela. W prezentowanych scenariuszach zajęć zwykle wykorzystano program Wolfram Alpha, w niektórych rozdziałach skryptu do realizacji zaproponowano użycie takich programów jak GeoGebra czy też Desmos.
Zaproponowana w skrypcie aktywna forma zdobywania i pogłębiania wiedzy matematycznej przez studentów będzie wsparciem w rozwijaniu kompetencji proinnowacyjnych (kreatywności, krytycznego myślenia, komunikacji i kooperacji), które w połączeniu z wiedzą ekspercką pozwolą w sposób wydajny tworzyć karierę zawodową.
Dla nauczyciela zaprezentowane scenariusze zajęć wykorzystujące metody active learning będą inspiracją, która pomoże kreować własne materiały dydaktyczne będące odpowiedzią na potrzeby edukacyjne współczesnych uczniów i studentów.