1.1. Przegląd literatury przedmiotu i uzasadnienie podjętego tematu badań...5
1.2. Cel pracy i stanowcze pytania badawcze...17
2. Materiał i metody badań...18
2.1. Charakterystyka badanej zbiorowości...18
2.2. Zakres badań...21
2.3. Metody analizy statystycznej...25
3. Wyniki badań... 27
3.1. Asymetria w realizacji składników technologicznych podczas walki sportowej u piłkarzy nożnych na różnorodnych etapach innowacyjnia...27
3.1.1. Asymetria wykonania strzałów na bramkę na podstawie obserwacji gry piłkarzy wysokiej klasy...27
3.1.2. Użycie „minimalnych gier-testów 1 × 1" w ocenie asymetrii wykonania składników techniczno-taktycznych piłkarzy nożnych...30
3.1.2.1. Opis opracowanych „drobnych gier-testów 1 × 1...30
3.1.2.2. Rzetelność opracowanych „niewielkich gier-testów 1 × 1"...41
3.1.2.3. Trafność opracowanych „niewielkich gier-testów 1 × 1"...46
3.1.2.4. Asymetria wykonania komponentów technologiczno-taktycznych w „niedużych grach-testach 1 × 1"...53
3.2. Poziom symetrii-asymetrii ruchów w wybranych zdolnościach kondycyjnych piłkarzy i piłkarek nożnych...58
3.2.1. Poziom symetrii-asymetrii w zdolnościach prędkościowo-siłowych u piłkarzy nożnych od 7 do 18 roku życia...58
3.2.2. Poziom symetrii-asymetrii w zdolnościach prędkościowo-siłowych i siłowych u wysoko selekcjonowanych piłkarzy i piłkarek nożnych z reprezentacji Polski różnych kategorii wieku...62
3.3. Poziom symetrii-asymetrii ruchów w testach oceniających umiejętności techniczne piłkarzy na najróżniejszych etapach szkolenia...70
3.3.1. Opis testów motorycznych opracowanych do oceny umiejętności technologicznych piłkarzy...70
3.3.2. Rzetelność opracowanych testów umiejętności technologicznych...83
3.3.3. Poziom symetrii-asymetrii w umiejętnościach technologicznych wysoko selekcjonowanych piłkarek nożnych na przeróżnych etapach szkolenia...85
3.3.4. Zmiany w poziomie umiejętności technicznych realizowanych kończyną wiodącą i niewiodącą u wysoko selekcjonowanych piłkarek nożnych na różnych etapach szkolenia...89
3.3.5. Poziom symetrii-asymetrii w umiejętnościach technicznych piłkarzy nożnych od 8 do 17 roku życia...97
3.4. Rezultaty eksperymentu pedagogicznego, określającego wpływ treningów o najróżniejszym udziale ćwiczeń doskonalących nogę wiodącą i niewiodącą na poziom umiejętności technologicznych piłkarzy...102
4. Dyskusja...107
5. Podsumowanie i wnioski...119
Piśmiennictwo...123
Streszczenie...139
Summary...144