I. Pojęcie zdolności i talentu w aktywności sportowej..13
1. Rozumienie zdolności i talentu w świetle nauk o sporcie...13
2. Rozumienie zdolności i talentu w świetle psychologii...16
3. Charakterystyka modeli zdolności sportowych...21
3.1. Rozwój koncepcji i rodzaje modeli...21
3.2. Zróżnicowany Model Rozwoju Zdolności i Talentu DMGT 2.0 i możliwości jego użycia w sporcie...28
II. Cykl rozwoju talentów sportowych...35
1. Identyfi kacja potencjalnych talentów sportowych...35
2. Etapy i przebieg rozwoju talentu sportowego...43
3. Wczesna specjalizacja vs. Wszechstronny rozwój...51
III. Psychologiczne aspekty rozwoju talentów sportowych...57
1. Cechy i umiejętności sprzyjające rozwojowi...57
2. Właściwości psychologiczne i umiejętności sprzyjające trafnemu funkcjonowaniu na poziomie biegłości...72
IV. Środowisko rodzinne a rozwój talentów sportowych...80
1. Rola rodziców we wspieraniu rozwoju uzdolnionych zawodników...86
2. Konsekwencje braku stosownego wsparcia rodzinnego dla rozwoju uzdolnionych sportowców...94
V. Opis badań własnych...94
1. Wprowadzenie w problematykę badań...98
2. Narzędzia badań...97
2.1. Wywiad ustrukturyzowany...99
2.2. Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego Sportowców KŚRS...100
2.3. Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców KPR-Roc...101
2.4. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R...104
2.5. Skala Uogólnionej Własnej wydajności GSES...104
2.6. Skala Satysfakcji z Życia SWLS...105
2.7. Skala Aktualizacji Siebie AS-5...105
3. Opis badanych osób...106
3.1. Kryteria doboru...107
3.2. Procedura i teren badań...107
3.3. Charakterystyka uczestników badań...108
4. Analizy statystyczne...114
VI. Prezentacja wyników badań własnych...116
1. Analizy opisowe...117
1.1. Psychologiczna charakterystyka badanych zawodników...117
1.2. Środowisko rodzinne sportowców...120
1.3. Przebieg cyklu rozwojowego talentów sportowych...122
2. Wyniki badań – atrybuty psychologiczne a przebieg cyklu rozwojowego talentów sportowych...128
2.1. Hipotezy badawcze...128
2.2. Analiza wyników...103
2.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników...155
3. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a przebieg cyklu rozwojowego talentów sportowych...164
3.1. Hipotezy badawcze...164
3.2. Analiza wyników...167
3.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników...180
4. Wyniki badań – wczesne ukierunkowanie vs. Rozwój wszechstronny a przebieg procesu rozwojowego i jego środowiskowe uwarunkowania...191
4.1. Hipotezy badawcze...192
4.2. Analiza wyników...193
4.2.1. Typ doświadczeń związanych z uprawianiem sportu (wczesne ukierunkowanie vs. Wszechstronny rozwój) a wskaźniki cyklu rozwojowego...194
4.2.2. Wpływ rodzaju doświadczeń związanych z uprawianiem sportu na siłę i kierunek związku między czynnikami środowiska rodzinnego i elementami cyklu rozwojowego...196
4.3. Weryfikacja hipotez i podsumowanie wyników...216
5. Wyniki badań – poziom rozwoju kompetencji...221
6. Wyniki badań – cechy psychologiczne a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi... 224
6.1. Pytanie badawcze...225
6.2. Analiza wyników...225
6.3. Dyskusja i podsumowanie wyników...235
7. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi...238
7.1. Pytanie badawcze...238
7.2. Analiza wyników...329
7.3. Dyskusja i podsumowanie wyników... 239
8. Wyniki badań – przebieg procesu rozwojowego a poziom kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi...242
8.1. Pytanie badawcze...244
8.2. Analiza wyników...244
8.3. Dyskusja i podsumowanie wyników...245
VII. Poziom kompetencji a jakość życia...252
VIII. Weryfi kacja modelu rozwoju talentów sportowych...257
IX. Ścieżki rozwoju w sporcie wyczynowym...261
X. Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe...267
Bibliografia...273
Aneks...283
Streszczenie...321
Summary...325