W nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych zawieszeń zależnych samochodów ciężarowych użytkowane są zróżnicowane komponenty sprężyste. Faktycznie to przyszły nabywca pojazdu decyduje o tym, który rodzaj elementu sprężystego zostanie zamontowany.
Do najpopularniejszych należą metalowe, czyli resory wielopiórowe lub paraboliczne oraz resory pneumatyczne. Swoją popularność resory wielopiórowe zawdzięczają prostej technice produkcji i nad wyraz prostej obsłudze w trakcie eksploatacji.
Inaczej ukazuje się proces techniczny wytwarzania resorów parabolicznych, który jest bardziej złożony od procesu wytwarzania resorów wielopiórowych. W wykorzystywanych praktykach projektowych metalowych resorów wielopiórowych wykorzystuje się elementarną teorię zginania prętów prostych o zmiennym przekroju.
Obliczenia prowadzone są na modelach uproszczonych, które nie uwzględniają np. Krzywizny resoru i jego poszczególnych piór, mechanizmu współpracy piór składowych w resorze wielopiórowym i wpływu cech konstrukcyjnych zawieszenia itp.
Powyższe uproszczenia posiadają istotny wpływ na wyniki obliczeń i niejednokrotnie prowadzą do stanowczych różnic między resorem obliczeniowym a wykonanym. Powstałe różnice uwidaczniają się w przebiegach charakterystyk sprężystych i rozkładów naprężeń.
W monografii zaproponowano świeże podejście do projektowania resorów polegające na uogólnieniu istniejących metod obliczeniowych i uzupełnieniu zagadnień projektowania o nowe aspekty związane z użyciem metody części skończonych do analizy zawieszeń zależnych samochodów ciężarowych.