Podstawową osią książki jest ukazanie w jaki sposób wykorzystuje się rosyjski tekst artystyczny w pedagogice szkolnej i dydaktyce akademickiej na kierunkach artystycznych i humanistycznych. Publikacja obejmuje zagadnienia funkcjonowania i wykorzystania tekstu artystycznego w twórczej komunikacji równocześnie w rosyjskim artystycznym kształceniu zawodowym jak i w ruchu amatorskim i ukazuje sposoby popularyzacji tekstu artystycznego w różnorodnych formach pracy z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, które wykonywane są w instytucjach kultury, placówkach oświatowych, w przestrzeni społecznej i medialnej.
znacznym tematem książki jest podkreślenie roli tekstu artystycznego i literatury przepięknej w procesie kształcenia zawodowego aktora i reżysera, którzy nie tylko mają do czynienia z materią tekstu jako narzędziem komunikacji twórczej, lecz są jego interpretatorami, wzbogacającymi go własnym widzeniem tematu, odkrywającymi rejony niedostrzeżone przez innych wykonawców czy reżyserów i popularyzują swoją sztuką nie tylko literaturę rosyjską, ale literaturę w ogóle, czyniąc z niej najważniejszy komponent świadomości językowej i kulturowej współczesnego społeczeństwa rosyjskiego.