Tytuł Bez retuszu czy po liftingu? Podtytuł Obrazy starości i aborcji w filmie Autor Ewelina Wejbert-Wąsiewicz Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8088-593-6 Rok wydania 2017 Łódź Wydanie 1 ilość stron 278 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15
Rozdział I. Polska socjologia filmu 17
1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17
2. Od filmologii do socjologii filmu 21
3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31
4. Metodologiczne rozmiary analizy filmowej 37
5. Podsumowanie 44
Część II. Obrazy filmowe o starości 47
Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49
1. Od definicji do problemu 49
2. Starość w świetle badań empirycznych 55
3. Medialny obraz ludzi starych 69
4. Podsumowanie 75
Rozdział III. Kino wobec starości 79
1. Starość w kinie amerykańskim 79
2. Europejskie kino o starości 92
3. Obrazy starości w polskim filmie 102
4. Podsumowanie 116
Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121
1. Charakterystyka grupy badanej 121
2. Przeżycia filmowe a oceny filmu 125
3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów 143
4. Odbiór filmu – pomiędzy identyfikacją a projekcją 146
5. Podsumowanie 155
Część III. Aborcja jako temat filmowy 159
Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161
1. Prawne i etyczne dylematy jednostki 161
2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i świeże problemy 165
3. Aborcja w dyskursie publicznym 171
4. Podsumowanie 177
Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 180
1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 180
2. Amerykańskie kino o niepożądanej ciąży 183
3. Obrazy aborcji w europejskim filmie 192
4. Dramat niepożądanej ciąży w kinie polskim 204
5. Recepcja filmów o aborcji 217
6. Podsumowanie 220
Zakończenie: między obrazami filmowymi a rzeczywistością 225
1. Wprowadzenie 225
2. Strategie komunikacyjne w filmach 226
3. Obrazy rzeczywistości 228
3.1. Kino i rzeczywistość 228
3.2. Realizmy w filmach 229
3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 230
3.4. Filmowe obrazy starości 233
3.5. Aborcja na ekranie 236
4. O recepcji filmowej 239
5. Podsumowanie 240
Bibliografia 243
Aneksy 257
Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 257
Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 261
Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 263
Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 265
Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 266
Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 271
Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty technologiczne 275
Summary 279
Część I. Film jako przedmiot badań socjologicznych 15
Rozdział I. Polska socjologia filmu 17
1. Pionierzy socjologicznej myśli filmowej 17
2. Od filmologii do socjologii filmu 21
3. Od socjologii sztuki do socjologii filmu 31
4. Metodologiczne rozmiary analizy filmowej 37
5. Podsumowanie 44
Część II. Obrazy filmowe o starości 47
Rozdział II. Starość jako problem społeczny 49
1. Od definicji do problemu 49
2. Starość w świetle badań empirycznych 55
3. Medialny obraz ludzi starych 69
4. Podsumowanie 75
Rozdział III. Kino wobec starości 79
1. Starość w kinie amerykańskim 79
2. Europejskie kino o starości 92
3. Obrazy starości w polskim filmie 102
4. Podsumowanie 116
Rozdział IV. Recepcja filmów o starości na przykładzie filmu Tulipany Jacka Borcucha 121
1. Charakterystyka grupy badanej 121
2. Przeżycia filmowe a oceny filmu 125
3. Filmowy obraz starości w relacjach widzów 143
4. Odbiór filmu – pomiędzy identyfikacją a projekcją 146
5. Podsumowanie 155
Część III. Aborcja jako temat filmowy 159
Rozdział V. Aborcja jako problem społeczny 161
1. Prawne i etyczne dylematy jednostki 161
2. Zjawisko aborcji w Polsce: stare i świeże problemy 165
3. Aborcja w dyskursie publicznym 171
4. Podsumowanie 177
Rozdział VI. Kino wobec kwestii aborcji 180
1. Niechciana ciąża – uniwersalny temat filmowy 180
2. Amerykańskie kino o niepożądanej ciąży 183
3. Obrazy aborcji w europejskim filmie 192
4. Dramat niepożądanej ciąży w kinie polskim 204
5. Recepcja filmów o aborcji 217
6. Podsumowanie 220
Zakończenie: między obrazami filmowymi a rzeczywistością 225
1. Wprowadzenie 225
2. Strategie komunikacyjne w filmach 226
3. Obrazy rzeczywistości 228
3.1. Kino i rzeczywistość 228
3.2. Realizmy w filmach 229
3.3. Wielość prawd i zabiegi na prawdzie 230
3.4. Filmowe obrazy starości 233
3.5. Aborcja na ekranie 236
4. O recepcji filmowej 239
5. Podsumowanie 240
Bibliografia 243
Aneksy 257
Aneks A. Informacja o sposobie i prowadzeniu badań własnych 257
Załącznik 1. Dyspozycje do wywiadu swobodnego 261
Aneks B. Spis tabel, rysunków, ilustracji 263
Aneks C. Zestawienia wybranych filmów 265
Zestawienie I. Film polski – wybrane aspekty techniczne 266
Zestawienie II. Film europejski – wybrane aspekty techniczne 271
Zestawienie III. Film amerykański – wybrane aspekty technologiczne 275
Summary 279