istotnie niepokojące dla rodziców, wychowawców i pedagogów są zachowania zadziorne przejawiane poprzez najmłodszych. Zagadnienie przyczyn zachowań zadziornych u dzieci jest szeroko omawiane nie tylko w pracach badawczych wielu naukowców, lecz także w środkach masowego przekazu. Powstało dotąd sporo teorii wyjaśniających źródła i przyczyny agresji przejawiającej się w zachowaniach dzieci i młodzieży. Agresja jest zjawiskiem powszechnym. Nie zmienia to faktu, iż nie powinniśmy być wobec niej obojętni i przyzwalać na jej coraz częstsze przejawianie się w życiu społecznym. Warto zatem przyjrzeć się przyczynom, a także uwarunkowaniom społecznym i sytuacyjnym agresji w zachowaniach dzieci i młodzieży. Niniejsza praca stanowi próbę przedstawienia problemu zadziorności wśród dzieci i młodzieży na przykładzie młodzieży gimnazjalnej. Pierwszy rozdział dokonuje przeglądu pojęć związanych ze zjawiskiem agresji i agresywności u dzieci i młodzieży. Charakteryzuje on agresora i ofiarę, ukazuje formy przejawiania się agresji i skutki doznawania przemocy w dzieciństwie i życiu dorosłym. W drugim rozdziale zaprezentowano metodologię badań, sformułowano cele, problemy i pytania badawcze. Dokonano także wyboru najbardziej stosownych dla celu badań metod, narzędzi i technik badawczych. Trzeci rozdział demonstruje wyniki przeprowadzonych badań. Dotyczy on głównie przyczyn występowania agresji dzieci. W rozdziale tym opisano wpływ grup rówieśniczych na zachowania zadziorne, rolę gier komputerowych, telewizji oraz poszczególnych środowisk wychowawczych w powstawaniu zachowań agresywnych dzieci. Opisano także przemoc w rodzinie jako jedną z przyczyn agresji występującej wśród młodzieży
Tytuł Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania agresji młodzieży Autor Marzena Wrzesień Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo e-bookowo ISBN 978-83-61184-51-5 Rok wydania 2009 liczba stron 94 Format pdf Spis treści Wstęp
Rozdział I Zachowania agresywne młodzieży w świetle literatury przedmiotu
1. Przegląd pojęć
2. Przyczyny agresji
3. Charakterystyka agresora i jego ofiary
4. Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania zachowań agresywnych
5. Formy przejawiania agresji
6. Skutki doznawania przemocy w dzieciństwie i życiu dorosłym
Rozdział II Metodologia badań własnych
1. Problematyka badawcza i cel badań
2. Pytania badawcze
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4. Organizacja i przebieg badań
Rozdział III Przyczyny występowania zachowań agresywnych młodzieży w świetle badań własnych
1. Ogólna charakterystyka badanej populacji
2. Zachowania agresywne badanej grupy
3.Środowisko rówieśnicze jako źródło agresji
4. Wpływ mediów na powstawanie zadziornych zachowań
6. Rodzinne uwarunkowania zachowań zadziornych młodzieży
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Aneksy
Rozdział I Zachowania agresywne młodzieży w świetle literatury przedmiotu
1. Przegląd pojęć
2. Przyczyny agresji
3. Charakterystyka agresora i jego ofiary
4. Społeczne i sytuacyjne uwarunkowania zachowań agresywnych
5. Formy przejawiania agresji
6. Skutki doznawania przemocy w dzieciństwie i życiu dorosłym
Rozdział II Metodologia badań własnych
1. Problematyka badawcza i cel badań
2. Pytania badawcze
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4. Organizacja i przebieg badań
Rozdział III Przyczyny występowania zachowań agresywnych młodzieży w świetle badań własnych
1. Ogólna charakterystyka badanej populacji
2. Zachowania agresywne badanej grupy
3.Środowisko rówieśnicze jako źródło agresji
4. Wpływ mediów na powstawanie zadziornych zachowań
6. Rodzinne uwarunkowania zachowań zadziornych młodzieży
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Aneksy