Pochodzenie, wykształcenie i kariera w ciągu dziejów w przeróżnym stopniu wpływały na kształtowanie się elity, jej miejsca i roli w społeczeństwie. Coraz częściej we współczesnym świecie naukowcy zastanawiają się nad rolą edukacji w życiu powszednim.
W dobie stałych zmian cywilizacyjnych, współcześni Polacy zastanawiają się nad bezpieczną przyszłością swych dzieci i swoją, nad tym, co żeby chcieli robić, jak żyć, żeby czuli się bezpiecznie. Posiadane wykształcenie w dużym stopniu decyduje o pozycji na rynku pracy, a co za tym idzie pozycji i statusie społecznym.
Edukacja to ogół procesów i oddziaływań, których celem jest zmienianie ludzi adekwatnie do założeń i celów wychowawczych społeczeństwa. Znaczne znaczenie w procesie edukacji ma osobista relacja między wychowawcą i wychowankiem.
Dynamika zmian w edukacji, nowe programy i reformy, przygotowanie do zawodu nauczyciela skłaniają do refleksji nad modelem kształcenia wytwornego. Prezentowana monografia stanowi próbę zatrzymania się nad zagadnieniem szeroko pojętej Edukacji Elit XXI wieku.
Na monografię składa się 13 artykułów.