Proponowana publikacja jest rezultatem pracy na dwóch polach działalności pedagogicznej – poszukiwań naukowych Autorki i zaspokajania potrzeb środowisk niepełnosprawnych. Książka stanowi próbę metodologicznej odpowiedzi na współczesne trendy i paradygmaty pedagogiki specjalnej, m.in. Biograficznego, holistycznego i zindywidualizowanego poznania osoby niepełnosprawnej i jej środowiska. Publikacja stanowi przedstawienie etnografii jako strategii badawczej i autorskiej koncepcji Jamesa Spradleya – „Postępującej Sekwencji Badawczej". O oryginalności pracy stanowią dwa zasadnicze części: 1) szczegółowe przedstawienie poszczególnych kroków badawczych; 2) eseje etnograficzne, wywiady, portrety, „dziennik obserwacji" jako opracowania i dane dwóch realnie istniejących środowisk terapeutycznych oferujących rehabilitację osobom niepełnosprawnym intelektualnie. Adresatami publikacji są teoretycy i praktycy pedagogiki specjalnej i studenci pedagogiki zróżnicowanych specjalności. Książka może zainteresować kadrę akademicką na kierunkach pedagogicznych – wszelkich typów uczelni, równocześnie publicznych, jak i niepublicznych.
Tytuł Etnografia dla terapeutów Podtytuł (pedagogów specja;nych - szkice metodologiczne) Autor Beata Borowska-Beszta Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-765-6 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 liczba stron 247 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział pierwszy
komponenty TEORII
1. Badania kulturowe w pedagogice specjalnej
2. Teoretyczna perspektywa badań jakościowych
2.1. Nurty badawcze i parametry badań jakościowych
2.2. Typy badań jakościowych w socjologii
2.3. Typy badań jakościowych w pedagogice
2.4. Relacja paradygmatu i metody
2.4.1. E. Guba i Y. Lincoln jako badacze jakościowi
2.4.2. M. Miles i m. Huberman jako logiczni pozytywiści
2.4.3. E. Eisner i etnografia krytyczna
Rozdział drugi
ETNOGRAFIA
1. Etnografia jako towar pisemny badań jakościowych
2. Etnografia J. Spradleya jako socjolingwistyczna strategia badawcza
3. Relatywistyczna teoria znaczenia w etnografii J. Spradleya.
Rozdział trzeci
UCZESTNICY BADAŃ ETNOGRAFICZNYCH
1. Osoba niepełnosprawna intelektualnie - portrety
1.1. Osoba z zaburzeniami rozwoju
2. Terapeuta - uczestnik terenu - fragment etnografii
3. Pedagog jako badacz
Rozdział czwarty
KONTEKST KULTUROWY
1. Biograficzny kontekst życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział piąty
PROJEKTOWANIE ETNOGRAFII
1. Kwestie wstępne realizacji badań jakościowych - strategia i przyjęcie pozycji badawczej
2. Problemy gromadzenia informacji
2.1. Techniki etnografii
2.1.1. Obserwacja uczestnicząca
2.1.2. Wywiad etnograficzny
3. Kwestie etyczne gromadzenia informacji
4. Problemy analizy informacji
4.1. Kwestie wiarygodności w badaniu jakościowym
4.2. Rola badacza i informatora w badaniu jakościowym
4.3. Oprogramowanie komputerowe Etnograph (wersja 5.0)
Rozdział szósty
KROKI BADAWCZE
1. Lokalizacja informatora
2. Wywiad z informatorem
3. Typy zapisu etnograficznego
4. Pytania opisowe
5. Wstępna analiza wywiadów - poszukiwanie dziedzin
6. Analiza dziedzin
7. Pytania strukturalne
8. Analiza taksonomiczna
9. Pytania kontrastowe
10. Analiza składowa
11. Odkrywanie tematów kulturowych
12. Pisanie eseju etnograficznego
Rozdział siódmy
FRAGMENT ETNOGRAFII ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO
1. Tło terapii
Zakończenie
Bibliografia
Wstęp
Rozdział pierwszy
komponenty TEORII
1. Badania kulturowe w pedagogice specjalnej
2. Teoretyczna perspektywa badań jakościowych
2.1. Nurty badawcze i parametry badań jakościowych
2.2. Typy badań jakościowych w socjologii
2.3. Typy badań jakościowych w pedagogice
2.4. Relacja paradygmatu i metody
2.4.1. E. Guba i Y. Lincoln jako badacze jakościowi
2.4.2. M. Miles i m. Huberman jako logiczni pozytywiści
2.4.3. E. Eisner i etnografia krytyczna
Rozdział drugi
ETNOGRAFIA
1. Etnografia jako towar pisemny badań jakościowych
2. Etnografia J. Spradleya jako socjolingwistyczna strategia badawcza
3. Relatywistyczna teoria znaczenia w etnografii J. Spradleya.
Rozdział trzeci
UCZESTNICY BADAŃ ETNOGRAFICZNYCH
1. Osoba niepełnosprawna intelektualnie - portrety
1.1. Osoba z zaburzeniami rozwoju
2. Terapeuta - uczestnik terenu - fragment etnografii
3. Pedagog jako badacz
Rozdział czwarty
KONTEKST KULTUROWY
1. Biograficzny kontekst życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział piąty
PROJEKTOWANIE ETNOGRAFII
1. Kwestie wstępne realizacji badań jakościowych - strategia i przyjęcie pozycji badawczej
2. Problemy gromadzenia informacji
2.1. Techniki etnografii
2.1.1. Obserwacja uczestnicząca
2.1.2. Wywiad etnograficzny
3. Kwestie etyczne gromadzenia informacji
4. Problemy analizy informacji
4.1. Kwestie wiarygodności w badaniu jakościowym
4.2. Rola badacza i informatora w badaniu jakościowym
4.3. Oprogramowanie komputerowe Etnograph (wersja 5.0)
Rozdział szósty
KROKI BADAWCZE
1. Lokalizacja informatora
2. Wywiad z informatorem
3. Typy zapisu etnograficznego
4. Pytania opisowe
5. Wstępna analiza wywiadów - poszukiwanie dziedzin
6. Analiza dziedzin
7. Pytania strukturalne
8. Analiza taksonomiczna
9. Pytania kontrastowe
10. Analiza składowa
11. Odkrywanie tematów kulturowych
12. Pisanie eseju etnograficznego
Rozdział siódmy
FRAGMENT ETNOGRAFII ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO
1. Tło terapii
Zakończenie
Bibliografia