Przewodnik dla terapeutów pokazujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8–17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających wydajność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i wykorzystywane techniki.
Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka, a także prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie.
Głównym elementem programu terapeutycznego są praktyczne ćwiczenia realizowane w trakcie sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik mieści formularze stosowane przez terapeutę, a także przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.
Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii i wszystkie materiały potrzebne do realizowania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku, a także formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji.
„Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Podręcznik terapeuty” to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego wartością jest prowadzenie terapii o produktywności popartej danymi naukowymi.
Jest to kolejny z linii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad skutecznością. Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością równocześnie psychoterapeuci początkujący, jak i eksperci.
Dla studentów i początkujących terapeutów zawarte w podręczniku dane funkcjonalne są wyśmienitym wprowadzeniem do terapii poznawczo-behawioralnej, jak dotychczas najskuteczniejszej metody leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.
Dla ekspertów podręcznik może stanowić źródło inspiracji, zezwalając zweryfikować wykorzystywane podejście. Sposób, w jaki opisane są kolejne kroki nowoczesnania, pozwala na wierne odtworzenie metody, co jest podstawą uzyskania pozytywnych efektów terapii, zbliżonych do skuteczności, jaką wykazali autorzy podręcznika i badań na nim opartych oraz na jaką wskazują metaanalizy badań.
dr n. Med. Agnieszka Popiel psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Tytuł Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży podręcznik terapeuty Autor John Piacentini,Audra Langley,Tami Roblek Wydawnictwo GWP EAN 9788374899567 ISBN 9788374899567 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia ilość stron 167 Format 16.5x23.5x0.9 cm Rok wydania 2022 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.218 kg