Badania nad korzyściami uczniów w kontekście edukacyjnym nie należą do częstych, a te nieliczne, z którymi możemy się spotykać w literaturze prowadzone były najczęściej w obszarze pedagogiki medialnej.
Ta subdyscyplina jako nauka społeczna w sposób szczególny związana jest z teoriami masowego komunikowania, a zatem także z teorią stosowania i korzyści, zgodnie z którą Tomasz Huk prowadził opisane w publikacji badania.
zastosowanie podejścia pedagogicznego w badaniach nad teorią używania i korzyści rzuca nowe światło na poznawany wycinek rzeczywistości. Założeniem Autora było spojrzenie na środowisko szkolne w perspektywie możliwości i szans rozwojowych.
Tomasz Huk prowadząc badania starał się opisać rzeczywistość, w której funkcjonuje uczeń, umiejscowiony na pograniczu pomiędzy światami online i offline. Korzyści, będące przedmiotem prezentowanych w książce badań, Autor rozpatruje w aspekcie funkcjonowania ucznia klasy czwartej, piątej i szóstej w świecie szkoły podstawowej, który jest jeszcze pograniczem światów mediów online i offline.
Jest to szkolny świat pełen sytuacji, w którym zdarza się, że uczeń korzysta z mediów online i offline, by poszukać danych, zaspokoić swoją ciekawość, poczuć się bezpieczniej, odnaleźć wzorzec godny do naśladowania czy autorytet, zidentyfikować system wartości modelujący jego tożsamość, odnaleźć grupę rówieśniczą, paczkę, mieć kontakt z innymi uczniami (koleżankami i kolegami), wypełnić sobie czas na rozrywce, relaksie, a by uciec od dręczących go problemów.
Okazuje się, że zidentyfikowane w pracy problemy, nieczęsto były tak kompleksowo analizowane na kanwie ilościowych badań prowadzonych w obszarze pedagogiki medialnej na stosunkowo znacznej próbie badawczej uczniów uczęszczających do klasy czwartej, piątej oraz szóstej szkoły podstawowej.
A więc na próbie 4004 uczniów będących w przejściowym okresie, kiedy przestają być określani mianem dzieci, a jeszcze nie należą do charakterystycznych reprezentantów młodzieży. Książkę otwiera rozdział, w którym przedstawił światy mediów cyfrowych rozpatrywanych przez analizę spostrzeżeń podmiotu jakim jest uczeń funkcjonujący na pograniczu tych światów w kontekście czerpanych korzyści.
W rozdziale drugim Autor charakteryzuje szkołę rozumianą jako jeden ze światów,jeszcze jako pogranicze, na terenie którego stykają się owe światy mediów online i offline. W kolejnym rozdziale Tomasz Huk nawiązuje do koncepcji Marschala McLuhana przywołując jego poglądy, ponieważ postrzegał on media z perspektywy ich użyteczności, czyli w aspekcie korzyści rozpatrywanych w moich badaniach.
Wskazuje tu także na pewne trendy, które możemy zaobserwować w szkolnej rzeczywistości. Rozdział piąty dotyczy metodologicznych podstaw badań, w który opisany został autorski, wystandaryzowany Kwestionariusza Korzyści Medialnych Ucznia.
Kolejną część monografii otwiera rozdział szósty, w którym Autor dokonał charakterystyki badanych uczniów pod względem cech społeczno-demograficznych oraz pod względem wybranych zasobów medialnych. W siódmym rozdziale opisana została analiza częstotliwość korzyści osiąganych przez uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej użytkujących media online i offline w związku z ich funkcjonowaniem w szkole.
W prowadzonych analizach nie mogło zabraknąć natężenia, które definiuję jako liczbę punktów osiąganych poprzez uczniów, a które mierzone było przy pomocy KKMU. Poziom tego natężenia analizowałem w odniesieniu do wybranych zmiennych takich jak: płeć, posiadanie profilu na Facebooku, posiadanie starszego rodzeństwa, posiadanie smartfonu, posiadanie dostęp do Internetu w domu, posiadanie dostępu do bezprzewodowego Internetu w szkole, typ szkoły, poziom edukacyjny, a także poziom samooceny osiągnięć edukacyjnych.
W kolejnym rozdziale niniejszej monografii zawarłem dyskusję i wnioski, które sformułowałem na podstawie przeprowadzonych analiz empirycznych. Wnioski te mogą być potraktowane jako punkt odniesienia do budowania hipotez, a choćby do weryfikowania teorii używania i korzyści w projektowanych badaniach.
W ramach tego rozdziału opracowane zostały również wnioski poręczne, które tworzą zbiór wskazówek pedagogicznych dla studentów, nauczycieli, dyrektorów szkół i dla pracowników nadzoru pedagogicznego.
Przeprowadzone badania umożliwiły na podstawie informacji dotyczących świata rzeczywistego i świata cyfrowego skonstruowanie nie tylko wniosków,na dodatek pewnych pytań i hipotez roboczych. Czy są one ważne, o tym zdecyduje z każdy z czytelników? Autor W ten sposób starałem się jeszcze pokazać opisane w pracy światy, ich subtelności, mikrofakty, kontekst edukacyjny wykorzystywania mediów online i offline,, a także zarysowałem pewien obraz osiąganych poprzez uczniów korzyści w związku z ich funkcjonowaniem w tych światach.
[...]