1. Co zrobiliśmy z dzieciństwem?
Półwieczny regres
Coraz więcej zaburzeń psychicznych wśród młodych ludzi
Ograniczanie wolności dzieci a zaburzenia psychiczne
2. Życie wypełnione zabawą
Dzieci w kulturach zbieracko-łowieckich
Autonomia, wspólnota, równość
Rodzicielstwo oparte na zaufaniu
Umiejętności użyteczne
Umiejętności i wartości społeczne
Samokontrola
3. Dlaczego szkoły są takie, jakie są?
Krótka historia edukacji
Rolnictwo a cele rodzicielstwa
Skutki feudalizmu i rozwoju przemysłu
Pierwsze szkoły religijne: indoktrynacja i trening posłuszeństwa
Jak szkoły zaczęły służyć państwu?
Rosnąca pozycja szkół i standaryzacja
4. Siedem grzechów głównych systemu edukacji obowiązkowej
5. Lekcje z Sudbury Valley
Wolna edukacja we współczesnym świecie
Prawdziwie demokratyczna szkoła
Szkoła jako instytucja edukacyjna
Jak wytłumaczyć sukcesy absolwentów szkoły Sudbury Valley?
Jak szkoła Sudbury Valley przypomina społeczność łowiecko-zbieracką?
6. Ludzki instynkt uczenia się
Uczące się zwierzę
Gotowość do zabawy
Ludzka potrzeba towarzystwa i dzielenie się pomysłami
7. Umysł nastawiony na zabawę
Moc zabawy ‒ cztery wnioski
Czym jest zabawa?
Zabawa przebiega według wymyślonych reguł
Zabawa jest grą wyobraźni
W zabawie umysł jest czujny, ale nie spięty
Potęga zabawy leży w jej błahości
8. Rola zabawy w społecznym i emocjonalnym rozwoju dzieci
Podwórkowe gry sportowe
Czego uczy socjodrama?
Bawiące się dzieci a Holocaust
Wartość,,niebezpiecznych’’ zabaw
Coraz mniej empatii i coraz więcej narcyzmu
Co z grami video?
9. Nauka w grupach mieszanych wiekowo
Jak korzystają młodsze dzieci?
Jak korzystają starsze dzieci?
10. Rodzicielstwo oparte na zaufaniu
Trzy style rodzicielstwa
Dlaczego rodzice odchodzą od stylu opartego na zaufaniu?
Jak zbudować rodzicielstwo na zaufaniu?
Jaka będzie przyszłość edukacji?
Podziękowania
Przypisy