Książka dr Borby ukoi niejeden rodzicielski niepokój o to, co zrobić, aby wychować zdrowe, szczęśliwe i odnoszące w życiu sukcesy. Niesie optymistyczne przesłanie,realne jest nauczenie dziecka empatii czy optymizmu, że nigdy nie jest za późno, by wyrosło na spełnionego dorosłego. Autorka wprowadza rozróżnienie między dziećmi nastawionymi na oceny i testy, a tymi, które mają szanse w pełni i luźno rozwinąć drzemiące w nich możliwości. Dr Borba uważa, iż w XXI wieku stopnie czy wyniki testów wcale nie gwarantują odniesienia życiowego sukcesu, dlatego proponuje, aby dla dobra dziecka, w procesie wychowawczym stawiać na rozwój siedmiu tzw. Miękkich kompetencji, na: pewność siebie, empatię, samokontrolę, prawość, ciekawość, wytrwałość i optymizm. Dzieci skoncentrowane na tym,dobrze wypaść na egzaminach, są zestresowane, przemęczone i nieszczęśliwe. Mają problemy psychologiczne, nieraz zmagają się z depresją i stanami lękowymi. Czują się puste wewnątrz, choć na zewnątrz lśnią na licznych kursach i zajęciach dodatkowych, które poprawnie wypadają w CV.
Natomiast dzieci nastawione na wewnętrzny rozwój, łatwiej adaptują się we współczesnym niesamowicie zmiennym świecie.