Nauczyciel jest wzorem w kształceniu i doskonaleniu kompetencji swych uczniów. W toku nauki szkolnej to on angażuje wychowanków w rozwiązywanie wielu różnych zadań, umożliwiając im w ten sposób samodzielne odkrywanie świata, zdobywanie wiedzy i nabywanie przydatnych umiejętności.
Jak tworzyć te zadania, żeby były nie tylko zrozumiałe, ale i inspirujące$866 Jak zachęcić uczniów do zdobywania wiedzy na każdym kolejnym etapie edukacji$867,,Jak uczyć, żeby nauczyć" to kompendium wiedzy dla nauczycieli, którzy chcą w bardziej wydajny sposób konstruować narzędzia inicjujące działania uczniów, a w rezultacie pozwalać im na pełne zrozumienie zadań i rozwiązanie ich z pozytywnym konsekwencją.
Warto zdać sobie sprawę z tego, iż nie za każdym razem,,uczyć" oznacza,,nauczyć"! W świecie prędkiego powstawania wiedzy faktograficznej i szybkiej jej dystrybucji przystępnego do niej dostępu znacząco ogranicza się potrzeba jej zapamiętywania.
W zamian za to wzrasta zapotrzebowanie na odpowiednie narzędzia do jej selekcjonowania, przetwarzania i stosowania, tak by łatwiej radzić sobie w życiu zawodowym, rodzinnym i w czasie odpoczynku. Z tego powodu w procesie kształcenia wzrasta znaczenie kształtowania kompetencji intelektualnych, przy zmniejszającej się roli przekazywania wiedzy encyklopedycznej.
Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego społeczeństwa i czerpania maksymalnych korzyści z możliwości, jakie to społeczeństwo formuje, zostało renomowane przez pedagogów europejskich za priorytetowy cel edukacji.
Odzwierciedleniem tych spostrzeżeń jest zapisanie tego priorytetu wśród najważniejszych celów w systemach edukacji państw Europy.