Monografia ukazuje zagadnienia techniczne, organizacyjne i informatyczne w zaimplementowaniu do postępowych systemów transportowych. Przedstawiono w niej zasady projektowania i optymalizacji działania autobusu elektrycznego zasilanego z wodorowych ogniw paliwowych oraz nową metodę doboru parametrów eksploatacyjnych pojazdów w aspekcie rozszerzenia ich trwałości w użytkowaniu.
Zidentyfikowano zjawiska ograniczające poprawną eksploatację środków transportowych wynikające, m.in. Ze złego stanu technicznego pojazdów, nieprawidłowej organizacji cyklu trans¬portowego i z niedostatecznego zaplecza technologiczno-obsługowego i naprawczego, prowadzącego do zbędnych postojów.
Zaproponowaną metodę doboru parametrów eksploatacyjnych pojazdów zaprezentowano na elementach modelu programowania dynamicznego z zastosowaniem algorytmów heurystycznych. Kolejny rozdział poświęcony jest problemom związanym z drogowym trans¬portem ładunków niebezpiecznych, a mocno tworzyw promieniotwórczych, w tym obowiązującym przepisom prawa, na podstawie których organizuje się transport drogowy takich ładunków, klasyfikacji materiałów radioaktywnych i użytkowanych do tego celu pojemników transportowych, charakterystyce najważniejszych zagrożeń stwarzanych poprzez materiały radioaktywne w trakcie transportu drogowego oraz sposobom ich eliminowania.
W monografii przedstawiono również sposób na zmniejszenie wielkości miejsca parkingowego bez obniżenia jego funkcjonalności w założonych warunkach szczególnych i analizę systemową czynników wpływających na funkcjonowanie transportu drogowego w zaimplementowaniu do przewozu produktów rolnych, oszacowano też czynniki posiadające wpływ na jego skuteczność.
W publikacji zaprezentowano koncepcję e-roweru jako alternatywnego środka transportu dla osób z niepełnosprawnościami. Omówiono koncepcję roweru dla osób z dysfunkcjami ruchu, którego konstrukcja zezwala na płynne przełączenie trybu jazdy z pojazdu trójkołowego do dwukołowego, dając użytkownikowi możliwość korzystania z zalet klasycznego roweru.
Kolejne rozdziały poświęcono progresywnym rozwiązaniom w towarowym transporcie lotnicznym, czyli projektowi HUULC (Hydrogen-powered Unmanned Ultra Large Cargo aircraft), który będzie pionierem w zrównoważonym transporcie lotniczym o obszernej przepustowości, konkurencyjnym w stosunku do przewozów morskich; zaimplementowaniu systemów danych przestrzennej (GIS) w logistyce; racjonalizacji obsługi trans¬portowej w kolejowym transporcie towarowym; koncepcji wyznaczania sygnatur tras wykorzystującej metody sztucznej inteligencji; zagadnieniom transportu kolejowego, a w szczególności stabilności toru bezstykowego oraz przedstawiono fragment prac zmierzających do opracowania koncepcji nowego transportera pływającego dla Sił Zbrojnych.