Książka skupia się na realnie interdyscyplinarnym scharakteryzowaniu przedstawicieli pokolenia Y (rozdz. 1), spojrzeniu na nich poprzez pryzmat rodzimego rynku pracy i rynku usług edukacyjnych (reprezentowanym, zwykle, przez szkolnictwo wyższe – rozdz.
2), a także określeniu ram, w jakich zamknięto badanie dobrostanu psychicznego tej grupy młodych ludzi (rozdz. 3 i 4). Tak zaplanowane tło teoretyczne stanowi wstęp do badania studentów ostatniego roku studiów magisterskich, wywodzących się z warszawskich uczelni, pod kątem ich pragnień względem studiów i przyszłej pracy, a także oceny ich dobrostanu psychicznego (gdzie podstawową zmienną niezależną jest kierunek studiów – pożądany na rynku pracy lub nie – o czym szerzej w rozdz.
5). Wyniki badania (stosowne analizy znajdują się w rozdz. 6) posłużyły na dodatek do sformułowania wniosków i rekomendacji, skierowanych w pierwszej kolejności do osób decydujących o zarysie i specyfice polskiej edukacji, których, trafnie ukierunkowane, działania mogą doprowadzić do zmiany obecnego stanu rzeczy (rozdz.
7). Książka ta powinna zainteresować nauczycieli, doradców zawodowych i rodziców, czyli osoby wpływające najistotniej na decyzje edukacyjne i zawodowe młodych ludzi. Na koniec, choć ten adresat jest najważniejszy z punktu widzenia autora, do młodzieży i studentów, którzy chcą mieć realny wpływ na swoje życie i podejmowane decyzje o charakterze fundamentalnym dla ich dalszej egzystencji.