Tytuł innowacyjnanie ustawodawcze w Polsce – prawo, zwyczaje i praktyka Autorzy Maciej Borski, Rafał Glajcar, Bogusław Przywora Język polski Wydawnictwo Wyższa Szkoła Humanitas ISBN 978-83-64788-75-8 Rok wydania 2015 Sosnowiec liczba stron 241 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Rozdział I
Ustawa jako źródło prawa powszechnie obowiązującego 13
1.1. Demokratyczne państwo prawne 13
1.2. Hierarchiczna struktura źródeł prawa 17
1.3. Parlament i funkcja ustawodawcza 20
1.4. Kto uchwala ustawy? 23
1.5. Ustawa jako akt normatywny o nieograniczonym zakresie przedmiotowym 28
Rozdział II
Projekt ustawy 31
2.1. Podstawowe oczekiwania dotyczące projektu ustawy 31
2.1.1. Uzasadnienie projektu ustawy 33
2.1.2. Wewnętrzna spójność projektu ustawy 38
2.2. Rządowy system tworzenia prawa 40
Rozdział III
Wykonanie inicjatywy ustawodawczej 47
3.1. Pojęcie inicjatywy ustawodawczej 47
3.2. Podmioty dysponujące inicjatywą ustawodawczą 50
3.2.1. Organy państwowe 52
3.2.2. Podmioty zbiorowe 64
3.3. Wycofanie inicjatywy ustawodawczej 75
Rozdział IV
Rozpatrywanie projektu ustawy poprzez Sejm 80
4.1. Koncepcja trzech czytań i procedura wszczęcia innowacyjnania 80
4.2. Pierwsze czytanie projektu ustawy 84
4.3. Etap prac w komisjach 90
4.4. Komisja Ustawodawcza w innowacyjnaniu ustawodawczym 98
4.5. Wysłuchanie publiczne 101
4.6. Drugie czytanie projektu ustawy 106
4.7. Trzecie czytanie projektu ustawy 111
Rozdział V
Dalsze etapy postępowania w sprawie uchwalonej poprzez Sejm ustawy 117
5.1. Udział Senatu w procesie ustawodawczym w świetle Konstytucji RP 117
5.2. Prace nad ustawą właściwych komisji senackich 121
5.3. Zakres dopuszczalnych poprawek Senatu do ustawy uchwalonej poprzez Sejm 124
5.4. Postępowanie w Sejmie w sprawie rozpatrzenia propozycji Senatu 129
Rozdział VI
Odrębności nowoczesnania z określonymi rodzajami projektów ustaw 134
6.1. Innowacyjnanie z projektem pilnym 134
6.2. Nowoczesnanie z projektem ustawy budżetowej 139
6.3. Nowoczesnanie z projektami kodeksów 141
6.4. Innowacyjnanie z projektem ustawy o zmianie Konstytucji 144
6.5. Postępowanie z projektami ustaw wykonujących prawo UE 151
6.6. Innowacyjnanie z obywatelskim projektem ustawy 154
Rozdział VII
Udział Prezydenta RP w końcowej fazie nowoczesnania ustawodawczego 159
7.1. …rzecz o uprawnieniach reaktywnych 159
7.2. Podpisywanie ustaw 159
7.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw 161
7.3.1. Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego 162
7.3.2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ich skutki 166
7.4. Weto ustawodawcze 171
7.4.1. Uzasadnienie wniosku o ponowne rozpatrzenie ustawy poprzez Sejm 172
7.4.2. Uzupełnienie postępowania legislacyjnego 179
7.5. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw i weto ustawodawcze w praktyce 182
Rozdział VIII
Analiza danych o prawno-społeczno-gospodarczych przesłankach
stanowienia wybranych ustaw z lat 2013-2014 189
8.1. Przedmiot i cel badań 189
8.2. Zakres analizowanych ustaw 189
8.3. Wnioski 221
Zakończenie 225
Wykaz rysunków i tabel 227
Bibliografia 228
Rozdział I
Ustawa jako źródło prawa powszechnie obowiązującego 13
1.1. Demokratyczne państwo prawne 13
1.2. Hierarchiczna struktura źródeł prawa 17
1.3. Parlament i funkcja ustawodawcza 20
1.4. Kto uchwala ustawy? 23
1.5. Ustawa jako akt normatywny o nieograniczonym zakresie przedmiotowym 28
Rozdział II
Projekt ustawy 31
2.1. Podstawowe oczekiwania dotyczące projektu ustawy 31
2.1.1. Uzasadnienie projektu ustawy 33
2.1.2. Wewnętrzna spójność projektu ustawy 38
2.2. Rządowy system tworzenia prawa 40
Rozdział III
Wykonanie inicjatywy ustawodawczej 47
3.1. Pojęcie inicjatywy ustawodawczej 47
3.2. Podmioty dysponujące inicjatywą ustawodawczą 50
3.2.1. Organy państwowe 52
3.2.2. Podmioty zbiorowe 64
3.3. Wycofanie inicjatywy ustawodawczej 75
Rozdział IV
Rozpatrywanie projektu ustawy poprzez Sejm 80
4.1. Koncepcja trzech czytań i procedura wszczęcia innowacyjnania 80
4.2. Pierwsze czytanie projektu ustawy 84
4.3. Etap prac w komisjach 90
4.4. Komisja Ustawodawcza w innowacyjnaniu ustawodawczym 98
4.5. Wysłuchanie publiczne 101
4.6. Drugie czytanie projektu ustawy 106
4.7. Trzecie czytanie projektu ustawy 111
Rozdział V
Dalsze etapy postępowania w sprawie uchwalonej poprzez Sejm ustawy 117
5.1. Udział Senatu w procesie ustawodawczym w świetle Konstytucji RP 117
5.2. Prace nad ustawą właściwych komisji senackich 121
5.3. Zakres dopuszczalnych poprawek Senatu do ustawy uchwalonej poprzez Sejm 124
5.4. Postępowanie w Sejmie w sprawie rozpatrzenia propozycji Senatu 129
Rozdział VI
Odrębności nowoczesnania z określonymi rodzajami projektów ustaw 134
6.1. Innowacyjnanie z projektem pilnym 134
6.2. Nowoczesnanie z projektem ustawy budżetowej 139
6.3. Nowoczesnanie z projektami kodeksów 141
6.4. Innowacyjnanie z projektem ustawy o zmianie Konstytucji 144
6.5. Postępowanie z projektami ustaw wykonujących prawo UE 151
6.6. Innowacyjnanie z obywatelskim projektem ustawy 154
Rozdział VII
Udział Prezydenta RP w końcowej fazie nowoczesnania ustawodawczego 159
7.1. …rzecz o uprawnieniach reaktywnych 159
7.2. Podpisywanie ustaw 159
7.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw 161
7.3.1. Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego 162
7.3.2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i ich skutki 166
7.4. Weto ustawodawcze 171
7.4.1. Uzasadnienie wniosku o ponowne rozpatrzenie ustawy poprzez Sejm 172
7.4.2. Uzupełnienie postępowania legislacyjnego 179
7.5. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw i weto ustawodawcze w praktyce 182
Rozdział VIII
Analiza danych o prawno-społeczno-gospodarczych przesłankach
stanowienia wybranych ustaw z lat 2013-2014 189
8.1. Przedmiot i cel badań 189
8.2. Zakres analizowanych ustaw 189
8.3. Wnioski 221
Zakończenie 225
Wykaz rysunków i tabel 227
Bibliografia 228