Wiedza finansowa i umiejętność jej wykorzystania w praktyce to, co przyjęło się nazywać alfabetyzmem finansowym (ang. Financial literacy) są silnie związane z zachowaniami finansowymi konsumentów i rezultatami, do których te zachowania prowadzą.
Mówiąc krótko, jednostki bardziej kompetentne finansowo częściej podejmują właściwe zachowania finansowe i uzyskują udoskonalone wyniki w zarządzaniu własnymi finansami. Wiedza i umiejętności finansowe Polaków są niskie niższe nie tylko aniżeli na Zachodzie, lecz także niż w innych krajach naszego regionu.
To główna przyczyna powstania tej książki. Jej celem jest zbadanie związków alfabetyzmu finansowego Polaków z ich cechami społeczno-demograficznymi i ekonomicznymi: płcią, wiekiem, poziomem wykształcenia, osiąganym dochodem i uczestnictwem w formalnej edukacji finansowej.
W odróżnieniu od istniejących opracowań badanie zaprezentowane w książce ma charakter metaanalityczny: uwzględnia informacje pierwotne pochodzące z pięciu sporych sondaży przeprowadzonych w latach 20152018. Metaanaliza pozwala na uchwycenie tendencji w wynikach wcześniejszych badań w celu ich uogólnienia.
Jest bardzo {pomocn|przydatn)a wtedy, gdy wyniki wcześniejszych badań są niejednoznaczne jak w przypadku relacji alfabetyzmu finansowego z płcią i wiekiem. Tytuł Alfabetyzm finansowy Autor Andrzej Cwynar Wydawnictwo Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne EAN 9788320824148 ISBN 9788320824148 Kategoria Literatura, Finanse Liczba stron 258 Format 240x175 mm Rok wydania 2021 Oprawa broszurowa