Problem starzenia się społeczeństw nabiera coraz pokaźniejszego znaczenia dla nich samych i gospodarki, dlatego rządy państw, a także inne organizacje podejmują działania mające na celu uniemożliwianie negatywnym skutkom tego zjawiska.
Przyczyny są dość złożone i posiadają podłoże jednocześnie społeczne, ekonomiczne, jak i obyczajowe. Kierunek senioralizacji społeczeństwa, który już dawno został zauważony przez marketing, sprzedaż i reklamę, w zarządzaniu wiedzą jest wciąż zjawiskiem wymagającym szczegółowego badania.
Celem książki jest sprawdzenie, czy i jak ważnym elementem jest zastosowanie potencjału wiedzy u pracowników 50+; określenie czynników modelujących zapotrzebowania tworzenia systemów sukcesji wiedzy z uwzględnieniem specyfiki danej gałęzi gospodarki; zidentyfikowanie czynników ograniczających lub uniemożliwiających wprowadzanie skutecznych systemów; porównanie stanu deklarowanego przez respondentów ze stanem rzeczywistym w obszarze zarządzania wiedzą osób 50+.
Celem poręcznym opracowania jest stworzenie adekwatnego modelu zarządzania wiedzą w organizacji, który jest zgodny z prawodawstwem międzynarodowym, unijnym i polskim, opartym na najnowszych trendach w zarządzaniu, a także spójnym z wynikami otrzymanych badań.
Część teoretyczna pracy została poświęcona przeglądowi metod zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia zarządzania wiedzą w organizacjach. Część badawcza została napisana na podstawie analizy badań ankietowych 560 respondentów przeprowadzonych w 16 organizacjach o charakterze produkcyjnym, usługowym oraz w administracji.
Opracowanie posiada cztery rozdziały łączące w sobie cechy opisowe i empiryczne. Pierwszy rozdział pokazuje przegląd doktryn kierowania ludźmi w kontekście zarządzania wiedzą w organizacji. W drugim rozdziale przedstawiono współzależny system prawny, rozpoczynając od dokumentów opracowanych poprzez Organizację Narodów Zjednoczonych, OECD, Unię Europejską i Polskę.
Rozdział trzeci opisuje grupę badawczą i badanie pilotażowe. W czwartym rozdziale opisano model pozwalający na efektywne przejmowanie wiedzy z uwzględnieniem specyfiki osób 50+, jego założenia oraz użycie.
Opracowanie również opis zarządzania zdalnego w czasach COVID.