Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono problematykę orientacji życiowych i czynników je determinujących. Wyjaśnione zostały najróżniejsze rozumienia pojęcia orientacje, ich typy i uwarunkowania.
Przeanalizowano czynniki posiadające wpływ na tworzenie się tychże orientacji, co pozwoliło wypracować i dookreślić system pojęć przydatnych przy podejmowaniu badań. Rozdział kolejny odnosi się do młodzieży studiującej.
Aspekt ten został przedstawiony w świetle psychologii rozwojowej. Dokonano w nim charakterystyki okresu rozwojowego, jakim jest wczesna dorosłość. Przybliżono najczęstsze problemy tego okresu, a także jego specyficzne atrybuty.
Rozdział trzeci stanowi próbę syntezy dokonaną na podstawie skategoryzowanych danych empirycznych, poprzedzoną szczegółowo przedstawioną problematyką badań, zaimplementowanych metod i technik i organizacją cyklu badawczego.
Ta część książki obejmuje także analizę i interpretację wyników badań własnych dotyczących społeczno-demograficznej charakterystyki badanej zbiorowości, orientacji edukacyjnych i zawodowych młodzieży, ich orientacji rodzinnych i tych związanych z wartościami i globalizacją.
W tej części książki ukazano na dodatek ogół zależności między orientacjami życiowymi badanej młodzieży a ich sytuacją rodzinną. Pracę zamykają wnioski z przeprowadzonych badań, bibliografia oraz wykazy tabel i rysunków.