Książka jest monografią z zakresu metodologii badań społecznych. Autorka oferuje nową metodologię badania religijności. Koncentruje uwagę na języku pytań o religijność i praktyki z nią związane. Publikację zamyka opis przemian religijności Polek i Polaków w latach 2018–2022.
Potwierdza w praktyce, że skonstruowany pakiet pytań jest narzędziem zezwalającym trafnie opisywać stan i dynamikę rozwojową ich religijności. Wypracowane narzędzie sprawdza się też jako zmienna niezależna przy badaniu np.
rodziny, pracy, polityki, moralności itd., jest więc poręczna na dodatek dla badaczy pozareligijnych kwestii. Marta Bożewicz wykonała niezwykle ważną pracę metodologiczną, dokonała swoistego „przebudzenia z letargu" socjologów religii, którzy niekiedy zbyt rutynowo i samoczynnie stosują tradycyjnie utrwalone w praktyce badawczej kwestionariusze do badania religijności.
(…) Pragnę podkreślić, że nikt do tej pory w Polsce nie dokonał tak dogłębnej analizy języka kwestionariuszowego dotyczącego religijności w świetle wywiadów kognitywnych, a także badań ogólnopolskich weryfikujących te ustalenia.
z recenzji prof. J. Mariańskiego Książka ta dla socjologów będzie interesującą propozycją metodologiczną, przypominającą im o znanej dyrektywie badawczej Floriana Znanieckiego, że rzeczywistość społeczną należy badać ze „współczynnikiem humanistycznym", tzn.
by uwzględniać subiektywny świat społeczny badanych, ich definicje słów i sytuacji konstruowane i użytkowane przez nich w życiu rutynowym. Z recenzji prof. W. Pawlika