Monografia gromadzi analizę regulacji prawnych, zwłaszcza nowych rozporządzeń europejskich, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa operacji wykonywanych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych oraz pod kątem oceny zgodności i nadzoru rynku.
Ukazano ewolucję tworzenia tychże regulacji i regulacji międzynarodowych. Wyjaśniono, czym jest i kto powinien uzyskać tzw. Certyfikat operatora lekkiego bezzałogowego statku powietrznego. Przedmiotem analizy zostało ponadto zagadnienie żywo dyskutowane na forach międzynarodowych – tzw.
koncepcja U-space, czyli wydzielona przestrzeń powietrzna charakteryzująca się specjalną infrastrukturą umożliwiającą bezkolizyjne, zintegrowane operacje z wykorzystaniem dronów, w szczególności operacje o charakterze komercyjnym, gospodarczym, a także państwowym, wykorzystujących sztuczną inteligencję oraz rozwiniętą na szeroką skalę mikroelektronikę, w tym wykonujących loty poza zasięgiem wzroku lub autonomiczne.
W monografii ukazano na dodatek możliwości technologiczne i prawne realizacji przewozów cargo i istniejące zagrożenia związane z cyberatakami.