Filozofia dramy to wielka, dwutomowa praca o charakterze interdyscyplinarnym. Autorka postawiła sobie za cel zrekonstruowanie znaczenia, jakie drama ma dla artystycznego cyklu twórczego. Z tego względu tematyka ta obejmuje jednocześnie estetykę, filozofię i – po części – antropologię kultury, psychologię i socjologię, literaturoznawstwo, teatr (…). Autorka rekonstruuje w nim znaczenie dramy w procesie twórczym artysty, by w II części refleksję teoretyczną umieścić w perspektywie historii sztuki. (…) posiada duże omówienie twórczości artystycznej i analizy wybranych obrazów malarstwa. (…) Prowadzenie analizy oparte na korzystnej znajomości tematu (...) na podziw zasługuje prawidłowe ugruntowanie teoretyczne poruszanych zagadnień i obfita erudycja (…)
prof. Dr hab. Adam Grzeliński
(…) Praca pani dr Grażyny Zielińskiej jest próbą ukazania roli i znaczenia dramy w dialektycznie rozumianym procesie twórczym oraz oryginalną (autorską) próbą użycia dramy do analizy dzieł malarskich. Autorka bada związek pomiędzy dramą a malarstwem i możliwości wykorzystania dramy (różnorodnych strategii dramowych) do rozwoju potencjału twórczego artysty (w szczególności jego wyobraźni).(…) Filozofię dramy pani Zielińska demonstruje z reguły w kontekście historii sztuki i estetyki (autorka jest artystką–malarką, konserwatorką dzieł sztuki a także pedagogiem dramy i instruktorką teatralną), lecz też liczne są w jej pracy odniesienia do innych dziedzin wiedzy (…) W rozdziale teoretycznym pani Zielińska wprowadza czytelnika w wyjątkowo bogaty znaczeniowo świat dramy przytaczając najróżniejsze, znane w literaturze przedmiotu jej definicje. Nie ogranicza się przy tym do zwykłego wyliczenia stanowisk,oferuje własne definicje dramy.(…) Nadrzędnym celem dramy jest doprowadzenie jej uczestników do stanu świadomej umiejętności słuchania swojego głosu Sumienia. Sformułowanie poprzez autorkę własnej koncepcji dramy to efekt nie tylko nadzwyczajnej znajomości historii i teorii dramy o czym świadczy liczba przytoczonych w tym rozdziale prac poświęconych bezpośrednio albo pośrednio dramie, ale też efekt wieloletniego jej praktykowania. (…) Pani Zielińska omawia m.in. Metody dramy, dramę jako fason życia, dramę w kontekście zdrowia psychicznego, dramę w teatrze i sztuce tradycyjnej (…). Z metod dramowych jako pierwszą autorka omawia metodę „wczucia" Edyty Stein, metodę bliską autorce, jako iż w pracy sama stosuje m.in. Metodę fenomenologiczną.
dr hab. Prof. UWM Ewa Starzyńska-Kościuszko
Pani dr Grażyna Zielińska od wielu lat poszukuje nowych możliwości wprowadzania sztuki do cyklu edukacji. Jest zainteresowana typowo przeróżnymi sposobami łączenia nauczania z wychowaniem przez teatr i malarstwo, z wykorzystaniem technik improwizacyjnych. Traktując człowieka całościowo (holistycznie), odczuwa potrzebę docierania do głębokich pokładów jego psychiki i wyposażania uczestnika dramy w filozofię życiową,...