„Uważam ten zniuansowany, wielowymiarowy portret Witkacego korespondenta, ujmujący go jednocześnie w kategoriach jednostkowej formuły podmiotowej, jak i w kategoriach rodzaju modelu podmiotowości innowacyjnej, za największe – a wybitne w fachowej skali – osiągnięcie poznawcze autorki. Do innych wartościowych rezultatów tej pracy zaliczam: wkład wniesiony do teorii epistolografii, analizę materialno-graficzno-wizualnych stron listów Witkacego, jak również frapującą interpretację wybranych listów do żony (i stojącej za nimi psychodramy czy nawet psychomachii). Dlatego także sądzę, iż to ważne studium, nie ograniczające się do przyczynkowych uzupełnień dotychczasowego obrazu artysty ale formułujące koncepcję podmiotowości o pokaźnym znaczeniu – i dla badań nad twórczością Witkacego, i dla naszego rozumienia podmiotowości w ogóle.”
prof. Dr hab. Ryszard Nycz
„Korespondent Witkacy jest istotnie dojrzałym, oryginalnym poznawczo i intrygującym intelektualnie projektem badawczym, stwarzającym inne spojrzenie zarówno na twórczość Witkacego, jakprzedstawiającym nowe wymiary dyskursu intymistycznego. Dojrzałość tej pracy polega nie tylko na samodzielnym podjęciu fascynującego problemu badawczego, jakim jest określanie statusu korespondencji do żony Witkacego, ale też – na twórczym łączeniu pracy archiwisty z nowoczesnym warsztatem literaturoznawcy-antropologa. Książka Olgi Szmidt jest jednym ze znaczących dowodów na sensowność i produktywność badań nad pisarstwem prywatnym, badań uwzględniających nie tylko literackie i autobiograficzne jego walory, ale także materialno-plastyczną ich formę i autokreacyjną dynamikę. Listy Witkacego w projekcie Olgi Szmidt są jedyną w swym typu formą nowej literatury, a tym samym sferą kształtowania się niepowtarzalnej podmiotowości człowieka nowoczesnego.”
dr hab. Jarosław Fazan
Olga Szmidt (ur. 1989) – ukończyła filologię polską (specjalizacje antropologiczno-kulturową, a także krytykę literacką) na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie obecnie przygotowuje rozprawę o nowych językach autentyczności. Podczas studiów trzykrotnie wskazana stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Publikuje teksty naukowe, a także krytyczne – dotąd w „Tekstach Drugich”, „Opcjach”, „FA-arcie”, „Wielogłosie” i innych. Redaktor naczelna magazynu „Popmoderna”, wcześniej także naukowego czasopisma „Polisemia”. Zajmuje się typowo innowacyjnymi problemami podmiotowości i autentyczności, krytyką literacką oraz kulturą amerykańską.