zebrane w tomie Transpozycje. Muzyka w postępowej literaturze europejskiej teksty są w głównej mierze studiami o charakterze interpretacyjnym, w których aspekty metodologiczne, często zresztą dokładnie zarysowane, schodzą na dalszy plan. Cały tom układa się w imponujący i – mimo niekiedy odmiennych optyk metodologicznych – w gruncie rzeczy spójny obraz spotkań innowacyjnej literatury i muzyki. I jakkolwiek tytułowe zjawisko nie zostało wyczerpane (bo zresztą być nie mogło), Transpozycje bez wątpienia poprzez długie lata stanowić będą ważny punkt odniesienia dla wszelkich humanistów zainteresowanych artefaktami z pogranicza literatury i muzyki i – szerzej – kwestią współczesnych przejawów korespondencji sztuk. Pozostaje mi jedynie wyrazić nadzieję, że zbiór studiów stanowić będzie zaledwie początek szerszej inicjatywy naukowo-wydawniczej, poświęconej eksploracji pograniczy muzyki i literatury.
Dr hab. Marcin Gmys, prof. UAM, Katedra Muzykologii
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu